Tysk

Hvad er fejlen?

28. marts 2020 af Carlo18 - Niveau: B-niveau

Jeg har fået til opgave at finde fejlen i denne sætning, og vil umiddelbart blot fjerne kommaet, men er dog ikke sikker på at dette er det rigtige at gøre....???
Kunne være mega fedt hvis nogle kunne guide mig i retningen af fejlen!

  Sætingen: Mit der neuen Marmorplatte hat Johannes eine lustige Form, und Ein geniales Rezept erfunden.


Brugbart svar (2)

Svar #1
28. marts 2020 af Germanofil

#0

Har du skrevet hele sætningen, som den står i din lærebog? Er det virkelig den stillede opgave og dennes evt. begrænsninger eller forklarende omstændigheder? For du har jo skrevet "(...), und Ein geniales Rezept erfunden", hvor det burde være "(...), und ein geniales Rezept erfunden".

Ang. kommaer på tysk: Man sætter komma på tysk, ligesom man ville på dansk, når man følger det grammatiske princip. Imidlertid er der en undtagelse fra dette princip. Man skal ikke, dvs. man behøver ikke, sætte komma mellem sideordnede sætninger forbundet med und eller oder. Man kan gøre det for at gøre det nemmere for en modtager at tyde meningen med sætningen.
Hvis du vil vide mere om kommatering på tysk, kan du evt. læse §7 i Gyldendal Tysk Grammatik eller Duden ? Richtiges und gutes Deutsch i kapitel/afsnittet "Das Komma zwischen Sätzen".


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. marts 2020 af Germanofil

Rettelse til #1:

Der skulle være tegnet for en tankestreg i stedet for et spørgsmålstegn i den afsluttende bemærkning. Noget med formateringen må være gået galt.


Svar #3
29. marts 2020 af Carlo18

Super, tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Hvad er fejlen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.