Tysk

Dativ objekt??

29. marts 2020 af Carlo18 - Niveau: B-niveau

Har fået til opgave at finde kasus til alle led til nedenstående sætning, men har dog svært ved at forstå hvorfor "ihm" står i dativ, da jeg ikke umiddelbart vurdere ledet som værende dativ objekt i sætningen??
Nogle der kan lede mig på rette vej... 

SÆTNING:
Der Gründer heiratete im Jahre 1921 Gertrud, die ihm in seiner Bonbonküche im Keller hilft.
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2020 af Smut1

Alles in allem 2 -Das Allerletzte skriver, at en række verber (herunder helfen) konstueres på tysk med et objekt i dativ (altså dativobjekt som eneste objekt).

Der er også mange andre gode grammatikhæfter med eksempler på nettet.


Svar #2
29. marts 2020 af Carlo18

Hmm... kan ikke helt forstå dit svar, og kan desuden ikke finde frem til svaret i Alles in Allem 2 under afsnittet "pronominer". 

Nogle der  blot kan forkare kort hvorfor ihm står i dativ, da jeg da umiddelbart ville vurdere det som direkte objekt og ikke indirekte objekt (dativ objekt) 

 


Svar #3
29. marts 2020 af Carlo18

Vent kan se at du har tilføjet lidt til svaret, og jeg forstår det nu.
Tusind tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2020 af Stygotius

Det er meget forvirrende at tyskere, og tyskfolk  i det hele taget, kalder et direkte objekt i dativ for et '"dativobjekt" og begrænser betegnelsen "transitiv" til  de verber som har et objekt i akkusativ.


Skriv et svar til: Dativ objekt??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.