Matematik

HJÆLP!

29. marts 2020 af Kaya2003 - Niveau: 10. klasse

Hej jeg har virkelig brug for hjælp til disse opgaver! jeg kan ikke finde hoved og hale i dette.

BURGERKÆDE
Der er forskel på, hvad man får i løn for et bestemt stykke arbejde afhængig af, hvilket land man bor i. Der er også forskel på, hvad man betaler i skat i de forskellige lande. En burger koster i Danmark ca. 35 kr.,
men kun 29 kr. i USA. Hvis man arbejder for en burgerkæde i Danmark, tjener man 120 kr. i timen. For det samme arbejde tjener man i USA 54 kr. i timen.

Og opgaven lyder:

1. Hvad burde en burger koste i USA, når timelønnen er 54 kr. sammenlignet med timeløn og pris i Danmark?

2. Hvad burde timelønnen i USA være, for at man får det samme ud af sine penge som i Danmark? I kan fx undersøge det ved at finde ud af, hvordan man i de to lande kan få lige mange burgere for sin løn.

3. Hvorfor accepterer burgerkæder i Danmark den høje danske løn?

tak for hjælpen på forhånd :) !


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2020 af ringstedLC

1. Træk de relevante værdier ud af teksten og opstil de to forhold mellem BDK og LDK henholdsvis x og LUS. Beregn x = BUS, forventet


Svar #2
29. marts 2020 af Kaya2003

Undskyld men din forklaring giver ikke meget mening for mig. Kunne du uddybe hvad det er du mener?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2020 af ringstedLC

Et forhold (i matematik) er en brøkstreg mellem to størrelser. Du skal betragte forholdet mellem pris og løn i DK, henholdsvis USA. Hvis de fire faktiske værdier indsættes, giver brøkerne ikke den samme værdi. Opgaven går ud på at bestemme en anden værdi for prisen på en burger i USA, så forholdene er lige store.

\begin{align*} B_{DK} &= 35\text{ kr.} \\ L_{DK} &= 120\text{ kr. (i timen)} \\ B_{US} &= 29\text{ kr.} \\ L_{US} &= 54\text{ kr. (i timen)} \\ \frac{B_{DK}}{L_{DK}} &= \frac{x}{L_{US}} \\ B_{US,\,forventet}=x &= \;? \end{align*}


Skriv et svar til: HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.