Matematik
Vektorregning
Hejsa
Er der nogen, som kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg finder koordinatsættet til punktet P, når følgende oplyses: IAPI = 3/5 IABI
Desuden har jeg følgende oplysninger:
A(-5,13)
B(3,7)
IABI = √28 (en værdi, som jeg selv har beregnet)
Svar #3
12. april 2020 af hejjjjjjjjjj09
#2Der mangler en oplysning om retningen af AP.
Det har jeg desværre ikke fået. Betyder det, at jeg skal angive flere mulige koordinatsæt for P?
Svar #5
#4Kan du ikke vedhæfte hele opgaven?
"To punkter er givet ved A(-5,13) og B(3,7).
a) Bestem vektoren AB
b) Bestem astanden mellem A og B
c) Med P betegnes det punkt på linjestykket AB, der opfylder, at IAPI = 3/5 IABI. Bestem koordinatsættet til P."
Ved a) har jeg svaret at vektorAB=[8,-6] og ved b) har jeg svaret at IABI=√28
Svar #6
12. april 2020 af Eksperimentalfysikeren
Så har du retningen. den er den samme som AB's retning.
Tegn det i et koordinatsystem. Tegn liniestykket AB. Tegn en linie parallelt med x-aksen gennem A og én parallelt med y-aksen gennem B dermed har du en trekant. Tegn tilsvarende en linie parallelt med y-aksen gennem P. Det giver en ny trekant. De to trekanter er ensvinklede. Derfor er ensliggende sider proportionale. Det bruger du til at finde AP og derudfra P.
Din længde af AB er forkert. Det ser ud til, at du har en fortegnsfejl. (-6)2 = +36.
Svar #7
#6Så har du retningen. den er den samme som AB's retning.
Tegn det i et koordinatsystem. Tegn liniestykket AB. Tegn en linie parallelt med x-aksen gennem A og én parallelt med y-aksen gennem B dermed har du en trekant. Tegn tilsvarende en linie parallelt med y-aksen gennem P. Det giver en ny trekant. De to trekanter er ensvinklede. Derfor er ensliggende sider proportionale. Det bruger du til at finde AP og derudfra P.
Din længde af AB er forkert. Det ser ud til, at du har en fortegnsfejl. (-6)2 = +36.
Tusinde tak!!
Skriv et svar til: Vektorregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.