Fysik

Cykelrytteren

25. april 2020 af Ryder - Niveau: B-niveau

Hej igen derude!

Jeg sidder lidt fast i denne opgave, og håbede nogle der kunne hjælpe derude

Hvis cykelrytteren kan levere den samme effekt, men får nyt udstyr med cw på 0,83, hvad vokser hastigheden så til?

P=900W

Hilsen Ryder


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2020 af mathon

                \small \begin{array}{llll}&F_2\cdot v_2=P=F_1\cdot v_1\\\\& v_2=\frac{F_1}{F_2}\cdot v_1 \end{array}


Svar #2
26. april 2020 af Ryder

#1

                \small \begin{array}{llll}&F_2\cdot v_2=P=F_1\cdot v_1\\\\& v_2=\frac{F_1}{F_2}\cdot v_1 \end{array}

Hej, jeg forstår ikke helt formlen. Kunne du eventuelt uddybe? Eller kunne jeg muligvis høre hvad formlen hedder


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2020 af Maskiningeniøren

Du mangler at oplyse nogle informationer! :) 

Kunne du evt. give hele opgavebeskrivelsen?

Jeg vil antage du også skal anvende formlen for luftmodstand, da du får oplyst en C_w koefficient:

 F_{luft} = \dfrac{1}{2} \ \rho \ v^2 \ C_w \ A


Svar #4
26. april 2020 af Ryder

#3

Du mangler at oplyse nogle informationer! :) 

Kunne du evt. give hele opgavebeskrivelsen?

Jeg vil antage du også skal anvende formlen for luftmodstand, da du får oplyst en C_w koefficient:

 F_{luft} = \dfrac{1}{2} \ \rho \ v^2 \ C_w \ A

Hej :)

Opgaven er indelt i 3.  I starten får man disse oplysninger afvide "En cykelrytter starter i hvile på toppen af en bakke, som er 8 m høj. Cyklisten triller i frihjul ned ad bakken. Cyklist og cykel vejer tilsammen 75 kg." 

I den første opgave skal man bestemme cykelistens fart ved bakkens fod, hvilket jeg fandt frem til var 12,5m/s.

I den anden opgave skulle man finde ud af hvilken effekt cykelrytteren skulle levere for at holde en konstant hastighed på 45km/t. 
Det fandt jeg frem til at være 390W.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2020 af Maskiningeniøren

Det virker til du har fået nogle oplysninger i opgave 2, som også skal bruges i opgave 3. 


Svar #6
26. april 2020 af Ryder

#5

Det virker til du har fået nogle oplysninger i opgave 2, som også skal bruges i opgave 3. 

Kan det passe at jeg skal regne luftmodstanden med den nye cog efterfølgende bruge formlen P/F=v 


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. april 2020 af Maskiningeniøren

Ja du er nok på rette spor.

Hvis du kender F og v fra opgave 2 og nu kan regne F for med den nye oplyste Cw, kan du ny regne den nye hastighed:

P = F_1 \cdot v_1 = F_2 \cdot v_2 = konstant

v_2 = v_1 \cdot \frac{F_1}{F_2}

Hvor 1 er værdierne fra før nye udstyr og 2 er værdier med nye udstyr.

En anden gang, så giv hele opgaven, da det er svært at hjælpe med manglende oplysninger. 


Svar #8
26. april 2020 af Ryder

#7

Ja du er nok på rette spor.

Hvis du kender F og v fra opgave 2 og nu kan regne F for med den nye oplyste Cw, kan du ny regne den nye hastighed:

P = F_1 \cdot v_1 = F_2 \cdot v_2 = konstant

v_2 = v_1 \cdot \frac{F_1}{F_2}

Hvor 1 er værdierne fra før nye udstyr og 2 er værdier med nye udstyr.

En anden gang, så giv hele opgaven, da det er svært at hjælpe med manglende oplysninger. 

Mange tak for hjælpen:) 
Det skal jeg nok lige huske til en anden gang:)). Kunne jeg muligvis høre hvad formlen hedder?


Skriv et svar til: Cykelrytteren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.