Dansk

skyggernes hus

28. april 2020 af philllip05 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Har brug for hjælp til VIDNEUDSAGN i skyggernes hus.

 Jacobsen, anlægsgartner

Hvad de lavede på kirkegården, ved jeg ikke, men det så ud som om, de tilhørte en eller anden form for kult.

Inger Astrup, sekretær

Hun var ikke særlig afholdt på skolen. Efter det hun havde gjort, skulle hun aldrig have været genansat.

Kalle Harkinen, købmand

Hun var et forvirret kvindemenneske, havde ikke andet end cigaretter, whisky og luksusøl i hovedet.

Louise Lohse, pensionist

Jeg vil sige venlig, men også lidt nervebetonet. Det var det indtryk, jeg fik. Jeg havde svært ved at se hende styre en flok af dagens børn.

Bolette Blumendorph, mor

Min søn ringede til os fra færgen. Jeg bad ham være tapper og lovede, at han ville få sin livret, når han kom hjem.

Malbeck, far

Vi havde faktisk besluttet at tage vores søn ud af klassen efter denne lejrskole, vi var langt fra tilfredse med læreren.

Poulsen, kirketjener

Der findes desværre mennesker, som ingen respekt har. Men man havde jo nok forventet, at to folkeskolelærere ville have pli nok til at gebærde sig i Guds hus.

 Sørensen, vinhandler

Jeg havde ikke set ham i forretningen før. Han havde ikke forstand på vin, og Rhônen, han købte, var på tilbud.

Laura Matson, mor

Som enlig mor er man måske lidt ekstra sårbar. Men jeg har kun godt at sige om min datters lærer

 H.A. Hansen, landmand

Vi så ham ligge og sove i sin bil, en midaldrende herre med en rødternet kasket. Ikke herfra egnen.

Gurli, cafeteria-dame

Et par af dem var meget støjende, men ellers var de såmænd ikke værre end alle andre børn i den alder.

Tove, hjemmehjælper

Jeg så ham komme gående på vejen med Burgsvig, en af disse storbyknægte som man helst ikke vil have op i sin bil.

Møller, deltidsansat

De spurgte, om det var muligt at lave en fotokopi. To høflige drenge og en sød pige

Kira Harkinen, købmandskone

Min mand lukkede butikken tidligt om morgenen. Han satte tilmed en træplade foran butiksruden.

Bruno Ehrle, strandfoged

Jeg fandt whiskyflasken, og mine folk fandt kasketten og resterne af de tre røde drager. Dengang anede vi jo ikke, hvor det stammede fra. Nu tilhører det museet i Gormsby

1. Læs vidneudsagnene igen ovenover

2. Hvilken funktion har alle vidneudsagnene for romanen?

3. Hvordan beskriver vidneudsagnene lærerne og klassen?


Skriv et svar til: skyggernes hus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.