Samfundsfag

Økonomi

08. maj 2020 af peterjacobs - Niveau: B-niveau

Hej, en som kan hjælpe mig med mine sidste spørgsmål som jeg sipelthen ikke kan finde ud af: (model er vedhæftet)

- hældningskoefficienten? 

- hvad ville fremtiden være hvis udviklingen fortsætter?

I korte træk skal jeg forklare hvad denne figur vil medfører til... det ville gøre mig meget glad hvis en kunne hjælpe :)

Mvh. Peter


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2020 af iznothing

Hældningskoefficienten er den årlige udvikling i handelsbalancen. Så aflæs hvad handelsbalancen er i første år på figuren, hvad den er i sidste år på figuren, find differencen og divider den med antallet af år i figuren. På den måde finder du det gennemsnitlige årlige fald/stigning i handelsbalancen i den periode figuren viser. 

Det andet spørgsmål er svært at give hints til. Men handelsbalancen er jo forskellen mellem hvor meget man sælger varer for til udlandet (eksport) og hvor meget man køber varer for fra udlandet (import). Så hvis udviklingen går i retning af et større og større underskud på handelsbalancen kan du jo overveje, hvilke konsekvenser det kan have for samfundsøkonomien. Er det fx økonomisk holdbart at man sender 850.000 millioner dollars mere ud af landet hvert år end man får ind? Og hvad kan man blive nødt til at gøre ved det, hvis udviklingen fortsætter? Får samfundet mere gæld eller øgede økonomiske reserver? Har det betydningen for værdien af ens valuta?

Hvis du virkelig vil nørde er der en længere artikel om emnet her (godt nok med udgangspunkt i den danske handelsbalance, men mekanismerne er meget ens): https://dors.dk/oevrige-publikationer/kronikker-artikler/interessant-betalingsbalancen


Skriv et svar til: Økonomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.