Fysik

Diskutér

18. maj 2020 af marix24 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lavet opgave 2 - "Elektrisk plæneklipper" og jeg får svarene til at være. 

a) Effektiværdien = 6,956522 A

b) Den samlede resistans = 0,5166667 Ohm

c) Effektabet = 25,00315 W

Men så er der bare et diskussionsspørgsmål, som jeg ikke lige helt forstår. "Diskutér fordele og ulemper ved brug af højspænding til elforsyning, fx i forhold til energitab og sikkerhed."


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2020 af swpply (Slettet)

Tag evt. et kig på dette (LINK)


Svar #2
18. maj 2020 af marix24 (Slettet)

Tusind tak for det 


Svar #3
18. maj 2020 af marix24 (Slettet)

Lige et andet spørgsmål, hvordan kan man forklare dette? 

Forklar forskellen på en varmluftballon og en gasballon, og diskutér hvilke fysiske størrelser, der har betydning for hvor meget en varmluftballon kan bære.  


Brugbart svar (2)

Svar #4
18. maj 2020 af swpply (Slettet)

Både en varmluftballon og en gasballon for deres løft fra opdriften (tænk Arkimedes lov). For gasballon (dvs. en ballon fyldt med enten brint eller hellium) gælder der at gassens massefylde er lavere end den omkringliggende luft, hvilket giver opdriften. For gasser (og dermed også luft) gælder der generalt at de udvider sig ved opvarmning, hvorfor at deres massefylde tilsvarende vil falde. Fylder man derfor en ballon med varmluft, vil massefylden af gassen i ballonen altså havde en lavere massefylde en den omkringliggende luft og dermed få sit opdrift.


Svar #5
18. maj 2020 af marix24 (Slettet)

Tak endnu engang!!


Skriv et svar til: Diskutér

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.