Matematik

Differentialregning HASTER

19. maj 2020 af loram - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har lidt problemer med dette spg., håber at der er nogen der kan hjælpe

Forklar sammenhængen mellem et polynomiums grad og maksimalt antal nulpunkter. Forklar ligeledes sammenhængen mellem et polynomiums grad og maksimalt antal ekstrema.

på forhånden tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2020 af AMelev

Da man kan spalte (x - rod) ud, så Pn(x) = (x - rod)·Qn-1(x), kan Pn(x) højst have n rødder.

Da Pn'(x) har grad n-1, kan den iflg. ovenstående højst have n-1 nulpunkter, og dermed kan Pn højst n-1 ekstremumspunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2020 af swpply (Slettet)

#1

Da man kan spalte (x - rod) ud, så Pn(x) = (x - rod)·Qn-1(x), kan Pn(x) højst have n rødder.

Såfremt at vi er bgrænset til at arbejde inden for de reelle tals legeme er vi ikke altid sikret at kunne "spalte (x - rod) ud". Andengradspolynomiet p(x) = x2 + 1 er et glimrende simpelt modeksempel.

Hvis vi derimod udvider vores tal begreb til at inkludere de komplekse tals legeme er dette selfølgelig altid tilfældet jf. algebreaens fundemental sæting.

Eller hvis fortsat er i de reelle tals legeme og ydeligere begrænser os til kun at tale om polynomier af ulige grad, så er det selvfølgelig sandt at vi altid er sikret at kunne skrive P2n-1(x) = (x - rod) Q2n(x) for alle naturlige tal n.

Det er selvfølgelig heler ikke tilfældet for polynomier af grad nul. Men det er vist en mindre pedantiske trivialitet at nævne dette ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2020 af AMelev

Jeg forstår ikke rigtig din indvending. Jeg går ud fra, vi er begrænset til de relle tal, da komplekse tal ikke er kernestof.

#2

Såfremt at vi er bgrænset til at arbejde inden for de reelle tals legeme er vi ikke altid sikret at kunne "spalte (x - rod) ud". Andengradspolynomiet p(x) = x2 + 1 er et glimrende simpelt modeksempel.

Det er da ikke et modeksempel, da p(x) ikke har nogen rod. Når jeg skriver, at vi kan spalte (x - rod) ud, er det selvfølgelig forudsat, at roden eksisterer.


Skriv et svar til: Differentialregning HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.