Fysik

Elektricitet/effekt???

27. maj 2020 af SofieGQ - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal løse/vurdere en opgave i fysik, som lyder således:

"En person tænder for en ovn, som er koblet til 220 V og en 10 A sikring, som belastes maksimalt når ovnen kører på maksimalt effekt. Ovnen tændes på maks. I ovnen er placeret en bagestem på 41 cm i diameter og højde på 2 cm, "stenen" er lavet af stål. Ovn og sten skal have en temperatur på 350 grader for at kunne lave en god pizza. Lav en vurdering af hvornår man kan bage en pizza i ovnen."

Jeg har dog ingen idé om, hvordan jeg skal gribe den an. Vil derfor gerne høre, om nogen ved, hvilke formler man evt. kan bruge for at komme i gang eller har andre gode fif/råd?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2020 af janhaa

P = U*I = (220 V)*(10 A) = 2200 W


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du skal regne varmekapaciteten af "stenen" ud. Hertil skal du bruge dens densitet og dens specifikke varmekapacitet. Regn så ud, hvor stor en energimængde, der skal til at varme "stenen" op. #1 harregnet effekten ud for dig, så  det slipper du for. Regn selv ud, hvor lang tid varmelegemet skal være i gang for at levere den beregnede energimængde.


Skriv et svar til: Elektricitet/effekt???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.