Studievalg og videregående studie

Videregående uddannelse og standby

10. juni 2020 af mikkel981

Hej alle.

Nu er der mindre en måned til at jeg skal søge videregående uddannelser.

Jeg har nogle bestemte uddannelser i tankerne, men er ikke sikker på om mit snit bliver højt nok ift. adgangskvotienten for sidste år. Jeg overvejer derfor at søge standby for nogle af de uddannelser jeg søger ind på.

Men jeg vil lige høre om jeg både kan søge standby og kvote 1 almindeligvist. Så at de først undersøger om jeg kan komme igennem kvote 1 og derefter standby.

Derudover har jeg et andet spørgsmål. Kan man få samtlige tilbud om en studieplads fra de uddannelser man nu søger ind. Det kan jo være, at man ombestemmer sig undervejs og måske hellere vil sin 3 prioritet fremfor første.

Håber det giver mening

Tak på forhånd og god sommer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2020 af iznothing

1) Ja, du kan sagtens søge både kvote 1 og standbyplads. For hver uddannelse skal du vælge, om du også vil søge standbyplads eller kun direkte optag. Vær opmærksom på, at hvis du får tilbudt en standbyplads går det forud for dine efterfølgende prioriteter (så du kan risikere at få tilbudt en standbyplads på din 1. prioritet, men så får du ikke tilbudt direkte optag på din 2. prioritet). Du kan ikke kun søge standbyplads, du skal også søge selve uddannelsen. Læs mere her: https://www.ug.dk/videregaaendeuddannelse/standby-til-optagelse-paa-videregaaende-uddannelse

2) Nej, du får kun ét tilbud. Så når du laver en prioriteret liste får du din 1. prioritet, med mindre dit snit er for lavt, så får du 2. prioritet og så fremdeles. Når du får tilbudt en plads bortfalder de resterende uddannelser du har valgt. Læs mere her: https://www.ug.dk/videregaaendeuddannelse/altomoptagelse/prioritering


Skriv et svar til: Videregående uddannelse og standby

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.