Engelsk

Engelsk mundtligt eksamen

08. august 2020 af ibo01 - Niveau: B-niveau

Jeg har lige et spørgsmål angående engelsk mundtlig eksamen. Jeg supplerer engelsk C-B fordi det kræver, at have bestået engelsk faget for at komme ind på mit studie. Så mit mål er selvfølgelig bare om, at bestå det med et 02, men tænker bare lidt på, hvis min analyse/eksamen er til et 02, men jeg ikke lige fik perspektiveringen med. Hvor meget betyder det, altså vil det være årsagen til jeg måske fik 00, i stedet for 02, bare for ikke at have perspektivering med hvor meget kan det trække ned? Tænker mere som %. Hvor meget fylder perspektivering af eksamen, er det f.eks. 20%, 25% eller er det 10% hvor meget betyder den del? Håber i forstår spørgsmålet :))  


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. august 2020 af OliverHviid

Nu er jeg ikke selv gymnasielærer i engelsk, så jeg kender ikke til de specifikke kriterier som de anvender, men overordnet set så er det jo helhedsindtrykket der tæller (analysen, sproget, ordforrådet, hvor grammatisk sikker man er osv.); man kan nok ikke sige at perspektiveringen tæller x procent.


Svar #2
09. august 2020 af ibo01

Det ved jeg, men tænker den må jo ha' en eller anden betydning ligesom, hvis man laver en vanvittig god perspektivering får man jo point for det fremfor ikke at have en. Det er mere fordi, som sagt jeg skal bare bestå faget, og vi har nærmest haft et helt årspensum på 4 uger, tror vi har arbejdet med 20-25 tekster måske mere endda (har ikke lige talt men mange). Har bare ikke overskud til at få dem alle læst i gennem, og banket dem ind i hovedet, så tænker om jeg bare lige kan slippe for perspektivering. Tænker selv at en perspektivering ikke skulle ændre på det så markant på det..


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2020 af mettemettemette

Hm...det er super vigtigt, at du kan perspektivere til en anden tekst. Vil du have en procent, må det blive mere end 25%. Den kan virkelig afgøre en karakter fordi den viser, at du har forstået teksten i en større kontekst. Sorry.

Jeg gjorde det, at jeg lavede en tom analyse model på min computer som jeg kunne kopiere og udfylde, lavede et skema for hver tekst, læste teksten, skrev et par noter i analyse skemaet og fortsatte. De første 3-4 tekster var omfattende og trættende arbejde at analysere. De sidste 21 gik som en leg fordi jeg hurtigt fandt de punkter jeg skulle slå ned på og efterhånden kunne det på rygraden så det kun tog et par minutter pr tekst. Det var det afgørende, at jeg kunne perspektivere til en lignende tekst, og det kunne jeg fordi jeg havde gjort forarbejdet. En pige i min klasse havde lavet samme forarbejde så da vi sad på gangen og ventede på at komme ind, kunne vi sparre hinanden på teksterne og sige: "ja dén er en god reference til dén tekst." Hun fik 12. Det samme fik jeg. Hvis du ligger på 02 på analysen, må du simpelthen tage dig i kraven og få gået teksterne igennem.

Bare som et (andet) perspektiv: I dansk orkede jeg ikke at læse alle teksterne igennem ligesom dig, men jeg var utrolig heldig og kom op i den ene tekst hvor jeg ikke bare havde analyseret den tekst de bad mig sammenligne den med, men også havde analyseret den tredie tekst fra pensum der passede ind. En kammerat der var superintelligent havde (heller) ikke nået alle teksterne, trak en tekst han misforstod og kunne ikke huske hvad han kunne perspektivere den med. Han var dog god til at snakke så han endte med 4.

Hvis du vil være sikker på at bestå, må du, desværre, som minimum analysere pensum. Det gør jeg nu hvor jeg studerer engelsk på uni. Jeg tør ikke tro, at jeg har samme held igen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2020 af Stygotius

Man må håbe at ibo01's engelske er en del bedre end det danske han præsterer i sit indlæg her. Det er græsseligt og kunne meget vel være til en karakter på 00.

Hvis han virkelig vil ind på et rigtigt studium, skal niveauet nok være noget højere end til bare 02.

Et universitetsstudium kræver noget og er trods alt ikke bare et rejsekursus.


Svar #5
09. august 2020 af ibo01

#3

Hold da op!

Jeg ligger ikke selv til 12-tal i engelsk det forventer jeg selvfølgelig heller ikke men det har jeg heller ikke brug for. Jeg har fået tilbudt en studieplads jeg har også takket ja til den. Det eneste der manglerne er bare at jeg består faget så om jeg får 12 eller 02 ændrer det faktisk ikke på om jeg får studiepladsen. Jeg har også skriftlig delen som jeg skal op til så det er gennemsnittet af begge. Jeg havde bestået skriftlig og mundtlig årskarakter fra min lærer sidste år men ikke lige eksamen (skriftligt). Da havde jeg heller ikke nogen ide om hvor jeg skulle starte.

Svar #6
09. august 2020 af ibo01

#4

Nej et rejsekursus siger jeg ikke det er men når det kun kræver bestået af faget kan jeg heller ikke se pointen i at man skal kæmpe efter et 12-tal. Altså du kommer ind lige meget hvad om du har fået 12 eller 02...

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. august 2020 af mettemettemette

#5 #3

Hold da op!

Jeg ligger ikke selv til 12-tal i engelsk det forventer jeg selvfølgelig heller ikke men det har jeg heller ikke brug for. Jeg har fået tilbudt en studieplads jeg har også takket ja til den. Det eneste der manglerne er bare at jeg består faget så om jeg får 12 eller 02 ændrer det faktisk ikke på om jeg får studiepladsen. Jeg har også skriftlig delen som jeg skal op til så det er gennemsnittet af begge. Jeg havde bestået skriftlig og mundtlig årskarakter fra min lærer sidste år men ikke lige eksamen (skriftligt). Da havde jeg heller ikke nogen ide om hvor jeg skulle starte.


Øh...forstår ikke helt dit udbrud? Men jeg gider ikke hjælpe nogen der skal være uforskammet. Jeg regnede selvfølgelig ikke med at du sigtede efter et 12 tal når du nu skrev at dit analyse niveau var til 02. Jeg brugte bare mit eget eksempel som bevis på, at du faktisk skal være heldig at få 02 hvis du ikke gider at læse pensum igennem.

Du har et seriøst problem hvis du læser min kommentar og kun opfanger at jeg nævner et 12-tal. Læste du resten jeg skrev? Forstod du det? At en superintelligent studerende fik 4 fordi han ikke gad analysere hele pensum? For hvis du ikke evner at analysere mit meget letlæselige indlæg til konklusionen = du skal kunne perspektivere for at få 02, så giver jeg næsten Stygotius ret.


Brugbart svar (1)

Svar #8
09. august 2020 af Stygotius

Jeg synes virkelig at de der giver en studieplads til en der kommer sjaskende med en karakter på 02 og vil til at "studere", har gjort alle de kompetente og seriøse ansøgere helt til grin. Et universitetsstudium er en teoretisk uddannelse og en akademisk beskæftigelse og ikke blot én stor drukfest og noget man gør for skægs skyld.

Selvfølgelig skal man da  -så godt man kan-  stræbe efter den højest opnåelige karakter, -gerne et 12-tal.

De der fra starten er tilfredse med en middelmådig karakter, har nok ikke rigtig forstået hvad et studium går ud på, og han burde have givet plads til seriøse studerende.

Det danske sprog der præsteres på denne side, er så katastrofalt at det intet har at gøre i en akademisk sammehæng. At denne ibo01 tror at det at slæbe  sig igennem med et 02 er indgangen til en akademisk uddannelse, viser bare at han næppe skulle optage en plads for andre mere kvalificerede.

På den anden side   -han er ligeglad så længe han "kommer ind", uanset hvad han så vil lege med derinde.


Brugbart svar (1)

Svar #9
10. august 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du skal sigte efter at komme over 02. Du har nok ikke tid til at komme op på 12, men det er ikke nogen god idé at sigte efter laveste karakter, der kan bruges. Så der der for stor risiko for, at det går galt.

Uanset, om du består, bør du få gjort noget ved dit danske. Det virker, som om du kaster dig ud i en ny sætning, inden den foregående er færdig. Prøv at arejde med det. Øv dig i at gøre en sætning helt færdig, inden du starter den næste. Du er ikke den eneste, der har det problem. Vi ser mange eksempler på det her på SP.


Skriv et svar til: Engelsk mundtligt eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.