Matematik

HJÆLP!!!!!!

05. september 2020 af katrin1334 - Niveau: A-niveau

En virksomhed producerer vaskepulver i poser. Vægten af poserne med vaskepulver er med god tilnærmelse normalfordelt med middelværdi μ = 1000 g og spredning σ = 55 g.

a) Bestem sandsynligheden for, at en tilfældig udvalgt pose vaskepulver vejer mere end 1100 g.

Virksomheden udtager en stikprøve på 80 poser, hvor vægten registreres. Tabellen viser et
udsnit af data, som findes i filen vaskepulver.

b) Bestem gennemsnitsvægten og spredningen i stikprøven.

Jeg skal kun løse opgave b. jeg har fundet gennemsnittet ved at dividere tallene med 80, men jeg forstår ikke, hvordan jeg skal finde spredning, da jeg ikke helt ved, hvilke tal jeg skal bruge. 

Har fået gennemsnittet til 995.3375. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. september 2020 af peter lind

Variansen er ∑(xi - μ)2/79 Spredningen er kvadratroden af variansen


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. september 2020 af Sveppalyf

Mon ikke du bare skal bruge Excel?

https://statnoter.dk/index.php?pageID=117


Svar #3
06. september 2020 af katrin1334

Men hvorfor har du divideret med 79?

Brugbart svar (1)

Svar #4
06. september 2020 af Capion1

# 3
Jeg forstår godt, at du måske undrer dig over, at antallet af stikprøveobservationer, i formlen, er én mindre
end antallet. Det ser man i visse sammenhænge, men jeg kan ikke forklare hvorfor. Det har muligvis
noget med frihedsgrader at gøre, hvor man også reducerer med én.
Spørg hellere peter lind, som har tjek på statistikken. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. september 2020 af peter lind

Det er fordi du først regner middelværdien ud og bruger den til at regne variansen ud. Dermed er det en restriktion i dine tal. En omhyggelig og kompliceret udregning giver så at man skal dividere med antal observationer-1 


Skriv et svar til: HJÆLP!!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.