Matematik

standardafvigelsen

07. september 2020 af bobeå - Niveau: C-niveau
Hej jeg vil gerne have hjælp til beregne standardafvigelsen en nemt forklaring da jeg synes det forvirende det med fromler og derfor håber en kan lave en hvordan man beregner det hurtig enkelt ud

Svar #2
07. september 2020 af bobeå

Har læst det for men det lyder svært

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2020 af Moderatoren

Ok, måske du kan uddybe hvad du har svært ved?


Svar #4
07. september 2020 af bobeå

Ja hvordan udregner jeg det for ny pakke maskine alså skal jeg tage frekvens eller hypighed eller interval midtpunkt kan du forklar mig det beregning skal gør på lommeregner 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2020 af AMelev

Prøv at lægge et konkret eksempel med et grupperet observationsmateriale op, så er det lettere at vise.
Det er ikke svært, men man skal gå systematisk til værks, og det er et af de tilfælde, hvor et regneark fx Excel kan være en god hjælp.


Svar #6
08. september 2020 af bobeå

det ud fra de tal skal jeg lave standafgivelsen

Vedhæftet fil:opg pakke maskine..xlsx

Brugbart svar (1)

Svar #7
08. september 2020 af AMelev

Jeg kan ikke gennemskue, om dit Excel benytter decimal-punktum eller -komma, for det ser ud til, du blander det. Det må du lige finde ud af og så være konsekvent. Du kan tjekke ved at se, om tallene står til højre (tal) i cellerne eller til venstre (tekst) eller ved, om du kan fx lægge tallene sammen.

Du udnytter ikke faciliteterne i Excel. Se denne video, som jeg lavede undevejs, da jeg lavede den vedhæftede reviderede udgave. Fremgangsmåden følger de anvisninger, der er i linket i #1. 


Svar #8
08. september 2020 af bobeå

Mange tak for hjælpen :)


Svar #9
08. september 2020 af bobeå

den sidste spørgsmål er bare om jeg vil andbefalde udskifte maskinen?


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. september 2020 af AMelev

Det kommer an på, hvad situationen er. Kom med hele opgaveformuleringen.

Svar #11
08. september 2020 af bobeå

Jeg skal besvar i opgaven  : om jeg vil anbefalde at udskifte maskinen til kødet  

altså det jeg har beregnet det var om pakket kød og standardafgivelse for den nuværende maskine og jeg har spørgsmål om jeg vil udskifte maskinen til kødet så skal jeg give en forklaring på det :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. september 2020 af AMelev

Jamen der må da være nogle betingelser?


Skriv et svar til: standardafvigelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.