Matematik

reduktion

10. september 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan reducere jeg de her 2 udtryk. Jeg har forsøgt at kigge på den her tråd, men jeg er ikke helt sikker på hvordan man gør det helt præcis..   https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1090049

1.(a+b)^2-2a·(b-a)

2.(2x+y)·(2x-y)+y·(y+x)

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2020 af peter lind

1. Den første parentes brug reglerne for kvadratet på en toleddet størrelse. anden parantes ganger du ud

2. Gang parenteserne ud

se din formesamling

Brugbart svar (1)

Svar #2
10. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllll} 1.\\& \begin{array}{llllll} (a+b)^2-2a\cdot (b-a)=(a^2+2ab+b^2)-\left ( 2ab-2a^2 \right )\\\\ a^2+2ab+b^2-2ab+2a^2=3a^2+b^2 \end{array}\\\\\\ 2.\\& \begin{array}{llllll} (2x+y)\cdot \left ( 2x-y \right )+y\cdot \left ( y+x \right )=\left ( 4x^2-y^2 \right )+(y^2+xy)\\\\ 4x^2-y^2+y^2+xy=4x^2+xy \end{array} \end{array}

Svar #3
10. september 2020 af UCL (Slettet)

okay

Svar #4

Jeg forstår ikke i det første stykke: første parents b2.

Jeg forstår godt man skal skal sige a2  , det er minus  -2a • - a=   a2

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. september 2020 af peter lind

se din formelsamling. Det er det du har den til

Svar #6

Jeg har set på de tre kvadratsætninger i min formelsamling. Men jeg er så ikke skarp til kvadratsætningerne, så derfor spørger jeg. 

Som jeg har forstået det er : (a + b)2   det samme som at sige (a+ b) • (a+b)  =  så derfor har vi a2 og b2   men hvorfor siger vi at vi har 2ab

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. september 2020 af ringstedLC

\begin{align*} 2ab &= ab+ab \end{align*}

Svar #8
11. september 2020 af UCL (Slettet)

Okay .              (a+b)2  -2a•  (b-a)

i svar#2 fik jeg af vide at det er det samme som (a2  + b2  + 2ab)

Vi har lagt (a+b)•(a+b) = a2  + b2  

Så 2ab = 2ab. Hvor får vi et mere ab+ ab fra.  Undskyld jeg er spørger så meget ind til det, jeg vil virkelig gerne prøve at forstå det

Brugbart svar (1)

Svar #9
11. september 2020 af ringstedLC

\begin{align*} (a+b)\cdot (a+b) &= a\cdot a+a\cdot b+b\cdot a+b\cdot b \\ &= a^2+ab+ab+b^2 \\ &= a^2+b^2+2ab \\ \end{align*}

Brugbart svar (1)

Svar #10
11. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} (a+b)(a+b)=a\cdot a+a\cdot b+b\cdot a+b\cdot b=a\cdot a+a\cdot b+a\cdot b+b\cdot b=a^2+2ab+b^2 \end{array}

da faktorernes orden er lige gyldig   b · a  =  a · b

Svar #11
11. september 2020 af UCL (Slettet)

#10 .Den forklaring er virkelig god, så kunne det virkelig ikke forklares bedre. Rigtig mange tak, og tak for alle de andre svar :)

Svar #12
23. september 2020 af UCL (Slettet)

Jeg har fået stykket :                                      2  (a-b)2  +  a (a + 2b)

som jeg skal reducer

Har jeg muligvis regnet det rigtigt ud til.

2a2  - ab2  +  2ab

Brugbart svar (0)

Svar #13
23. september 2020 af mathon

Nej det har du ikke.

Svar #14
23. september 2020 af UCL (Slettet)

Ja. Jeg skal kigge på mine mellemregninger igen

Skriv et svar til: reduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.