Matematik

Vejledende eksamensopgaver

05. oktober 2020 af Matgenius - Niveau: B-niveau

Hej jeg er ikke helt med om man skal finde f og sætte den in på x eller om den allerede er en del af funktionen? 


Svar #1
05. oktober 2020 af Matgenius

Jeg er også lidt forvirret over at der ikke er en nogen i ^2 siden det er det som gør man får en parabel?


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. oktober 2020 af Anders521

#0 & #1 Du skal ikke finde f. Det er ikke nødvendigt.                                                                                          (a) Du bestemme bl.a. funktionsværdien h(2). Du ved at h(2) = f(2+1)-2 = f(3)-2. Bemærk, at funktions-værdien f(3), kan du aflæse på figuren.                                                                                                             (b) Parablen for h er den samme som parablen for f. Her skal du blot forskyde parablen for f langs akserne. Du kan evt. udregne støttepunkter, dvs. (x,y), og dernæst forbinde dem i et koordinatsystem, så kan du se, hvor parablen ligger i systemet.


Svar #3
05. oktober 2020 af Matgenius

#2 okay tak, men hvorfor er den ikke i 2 skal parabler ikke være det ? Fordi hvis jeg tjekker efter med geogebrea er det bare en linje...


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. oktober 2020 af Anders521

#3 Det er uvist, om hvad der menes med

1) "men hvorfor er den ikke i 2 skal parabler være det?"  og                                                                        2) "hvis jeg tjekker efter med geogebrea er det bare en linje"

Det er klart, at funktionen f er et andengradspolynomium, eftersom dens graf er en parabel. Det kan ses i figuren. Det betyder at forskriften for f, kan skrives som f(x) = ax2+bx+c. Hvis en anden funktion h er "bygget på" f således, at h(x) = f(x+1)+2, så er h også et andengradspolynomium, men blot en forskudt version af f


Svar #5
05. oktober 2020 af Matgenius

#4 okay perfekt nu giver det mening!! tak


Skriv et svar til: Vejledende eksamensopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.