Engelsk

Find sammensatte verballed

19. oktober 2020 af helpn - Niveau: B-niveau

Hej, Jeg skal finde de sammensatte verballed i følgende tekst, og skrive hvilken tid de står i sam thvilke dele leddet består af. Er der en der kan hjælpe mig med det?

Films like Joker – and antecedents such as Fight Club, which has been taken up as an icon by white supremacist groups in the US – invite us to question the line between reality and fiction. Do such films reflect social conditions or do they, in the end, help create them?

Much of the debate around Joker’s potential to inspire “copycat” violence has centred on the film’s apparent “empathy” or “sympathy” for Arthur Fleck. The theory goes that violent-minded young loners will see Fleck and try to emulate his actions.

But the audience is not encouraged to empathise with Fleck. Film techniques that encourage the audience to identify with a character, such as point-of-view shots and close ups, rarely occur in Joker. Instead, we see Fleck through a range of distorted surfaces, such as windows, mirrors, and television screens. 


Svar #1
19. oktober 2020 af helpn

Har fundet frem til de sammensatte verballed nu, men hvad menes der med "hvilke dele består leddet af"?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

I sætningen "Jeg har købt bogen" består verballedet af "har", som er i nutid, og "købt", som er i kort tillægsform.


Svar #3
19. oktober 2020 af helpn

Jeg har fundet de her sammensatte verballed i teksten:

- "has been taken", hvilket er i førnutid.

- "Help create", hvilket er i nutid.

- "has centred", hvilket er datid.

- "will see", hvilket er fremtid.

- "try to emulate", hvilket er infinitiv.

- "Encouraged to empathise", hvilket er datid.

Men jeg forstår virkelig ikke det med hvilke dele de består af. Tror du måske du kan hjælpe mig med mine konkrete eksempler?


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. oktober 2020 af Stygotius

1  "help create" er  ikke en sammensat form af verbet "create". Det er en forkortet udgave af "help to c                create", og "help" er ikke et hjælpeverbum.

2  "will see" er ikke en sammensat form af verbet "see". Udtrykket består af to forskellige verber, og "will" er         ikke et hjælpeverbum..

3  "try to emulate" er ikke en sammensat form af verbet "emulate". Udtrykket består af to forskellige verber,           og "try" er ikke et hjælpeverbum..

4  "Encouraged to empathise"  er ikke en sammensat form af verbet "empathise". Udtrykket består af to               forskellige verber, og "encourage" er ikke et hjælpeverbum..

5    "has centred" er ikke datid. Det er førnutid i aktiv. Datid ville have været "centred"

6  "try to emulate" er ikke infinitiv. Det er ikke en sammensat form af verbet "emulate". Udtrykket består af to         forskellige verber, hvoraf det ene er i infinitiv, styret af try".

.........ellers var det rigtigt nok.


Svar #5
20. oktober 2020 af helpn

Hej Stygotius! Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det du skriver. Siger du at 5/6 af dem jeg har fundet, ikke er sammensatte verballed, eller hvad? 


Svar #6
20. oktober 2020 af helpn

#4
Og ellers kan du måske være behjælpelig med at finde de sammensatte verballed i teksten og hvilke dele de enkelte verballed består af? Det ville være en kæmpe hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. oktober 2020 af Stygotius

Ja, det er noget i den retning jeg siger.

En sammensat verbalform består af et hovedverbum (i kort tillægsform) og et hjælpeverbum (i nutid eller datid) 

Eks.

I sætningen "Han har spist en flødebolle"  er "har" et hjælpeverbum i nutid, og "spist" er hovedverbet i perfektum participium (= p.p. eller kort tillægsform). Det hele er i perfektum (førnutid) da "har" er nutid.

I sætningen "Han havde spist en flødebolle" er "havde" et hjælpeverbum i datid, og spist er stadig hovedverbet i p.p. Det hele er i pluskvamperfektum (førdatid) da "havde" er datid.

Som jeg har skrevet består verberne i 1,2,3,4,6 ikke af et hjælpeverbum + et hovedverbum men af to forskellige verber og er ikke "sammensatte verbalformer".

En sammensat verbalform findes kun i eksempel 5.

Man bruger perfektum om en fortidig handling der er afsluttet eller stadig varer ved eller stadig har betydning. (Jeg har spist frokost)

Man bruger pluskvamperfektum om en fortidig handlng der skete før en anden fortidig handling. (Da Peter kom, havde jeg allerede spist frokost).


Svar #8
20. oktober 2020 af helpn

Kan du så se, om der er flere sammensatte verballed i den tekst jeg samme ind øverst? For jeg har ikke kunne finde andre end dem der, hvor de fleste så ikke viste sig at være det. Jeg troede et sammensat verballed på engelsk var, når så verber stod ved siden af hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. oktober 2020 af Stygotius

Så troede du forkert. Jeg har givet en grundig forklaring på fænomenet  i #7

Jeg har allerede sagt at det eneste eksempel på en sammensat verbalform findes i nr. 5


Svar #10
20. oktober 2020 af helpn

Eller er det kun "has been taken" og "has centred" i hele den tekst der? Du har ikke kommenteret på "has been taken" nemlig, men den er måske heller ikke..

Tak for hjælpen så :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. oktober 2020 af Stygotius

Jeg kommenterer sgu ikke noget. Jeg kommenterer måske noget. Dansk  er ikke  engelsk.

Ja, der er en sammensat form i "has been taken". Det er et udtryk i passiv, og ordene "has been" er perfektum af verbet "be


Svar #12
20. oktober 2020 af helpn

Ingen grund til at blive sur, jeg prøver bare at forstå det... :) Du skrev jo bare i #9 at du havde sagt, at nr. 5 var det eneste sammensatte verballed, og her havde du kommenteret på alle andre. Men fedt "has been taken" også er. Tak for hjælpen som sagt.


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. oktober 2020 af Stygotius

Jeg er bestemt ikke sur. Jeg prøver  bare at sige at det  på dansk ikke  hedder "at kommentere på"  men derimod "kommentere".  "

Hun kommenterede aldrig hans sprog",   ......ikke "kommenterede på hans sprog".

Dette er bare en plat efterabning af engelsk


Svar #14
21. oktober 2020 af helpn

Kan ikke se relevansen til mit spørgsmål, hvis jeg skal være ærlig. Jeg efterspurgte blot hjælp til at finde de sammensatte verballed og hvilke led disse består af.

Brugbart svar (0)

Svar #15
21. oktober 2020 af Stygotius

Se #10 og #13, men det er ikke særlig vigtigt. Glem det bare.


Skriv et svar til: Find sammensatte verballed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.