Fysik

Faradays eksperiment i 1831

11. november 2020 af nighthunter21 - Niveau: 9. klasse

Er der nogle som lige gider formidle det eksperiment, for jeg er ikke helt sikker på om jeg har fattet det rigitigt.

I 1831 lavede Faraday et eksperiment som omhandlede induktionen. Han opstillede et kredsløb, som jeg har vedhæftet. Den tekst som jeg læste sagde at: "Den ene spole var i forbindelse med et batteri. Ledningen i den anden spole gik omkring et kompas. Hvis magnetnålen i kompasset bevægede sig, måtte der være en magnetisk kraft. Når Faraday tændte eller slukkede for strømmen gennem den første spole, slog magnetnålen ud. Til den ene side, når der blev tændt, og til den anden side, når der blev slukket."

Teksten sagde også: "Det var et overraskende fænomen. Hvordan kunne der løbe en strøm i en ledning, der ikke var i forbindelse med et batteri? Årsagen måtte være det magnetfelt, som den første spole dannede. Det frembragte i jernringen et magnetfelt, som skabte en strøm i den anden spole. Der løb kun strøm, mens magnetfeltet ændrede sig. Mange naturforskere havde prøvet tilsvarende eksperimenter, men Faraday var den første, der opdagede, at det kun var, mens strømmen startede eller stoppede, at der opstod en elektrisk strøm i den anden spole."

Altså er det et magnetfelt som påvirkede kompasnålen, og ikke strømmen, ikke også?

Påvirker strømmen kun magnetfeltet?

Jeg tænker at siden jern og kobber er strømleder, så må det jo være grunden til at den første spole og den anden spole har strøm i sig. Altså det var ikke magngetfeltets skyld at der kom strøm i begge spolere.

Jeg er vitterligt ikke sikker, og har sikkert brug for pægagogisk hjælp for jeg har læst en del tekster som det, men jeg fatter det bare ikke. T_T

Mange tak på forhånd mvh

Vedhæftet fil: faraday.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2020 af MandenMedMangeHatte

\text{Faradays lov:} \: \: \: U_{induceret} = -\frac{d\Phi}{dt}

En ændring i den magnetiske flux inducerer en spænding.

Svar #2
11. november 2020 af nighthunter21

Ja, altså jeg forstår det vel stadigvæk ikke...

Altså har brug for en bedre forklaring på kredsløbet tænker jeg?

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. november 2020 af ringstedLC

Teksten sagde også: "Det var et overraskende fænomen. Hvordan kunne der løbe en strøm i en ledning, der ikke var i forbindelse med et batteri? 

Altså er det et magnetfelt som påvirkede kompasnålen, og ikke strømmen, ikke også?

Påvirker strømmen kun magnetfeltet?

Jeg tænker at siden jern og kobber er strømleder, så må det jo være grunden til at den første spole og den anden spole har strøm i sig. Altså det var ikke magngetfeltets skyld at der kom strøm i begge spolere.

Spole1, der er koblet i serie med batteriet og kontakten, gennemløbes af én strøm, når kontakten er tændt. Spoler har den egenskab, at de producerer et magnetfelt, når strømmen ?ændres, altså når kontakten tændes eller slukkes.

Feltet -, ikke strømmen, ledes af kernen (den grå ring) igennem spole2. En anden egenskab ved spoler er, at de genererer en spænding, når de gennemløbes af et magnetfelt. Da spole2 er koblet til spole3, løber der derfor en strøm igennem dem.

Spole3, der er viklet rundt om kompasset, laver nu et magnetfelt, der får kompasnålen til kortvarigt at slå ud til en af siderne, da dens nordpol vil frastøde spolens nordpol.

Der er altså to adskilte elektriske kedsløb og to adskilte magnetiske kredsløb.

Bemærk: Magnetfeltets akse gennem dets poler er vinkelret på spolens viklinger. På billedet er Nord (den røde spids) opad. Så magnetfeltets akse placeres øst-vest for at give et udslag fra Nord-Syd retningen.

Skriv et svar til: Faradays eksperiment i 1831

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.