Fysik
Kosmologi - BigBang, rødforskydning og kosmisk baggrundsstrålingen
Opgaven:
Forklar kort, hvorfor rødforskydningen og den kosmiske baggrundsstråling er argumenter for teorien om Big Bang.
Jeg er ret i tvivl om sammenhængen mellem den kosmiske baggrundsstråling og BigBang, er der nogen der kan hjælpe med dette?
Jeg ved:
Den kosmiske baggrundsstråling blev skabt +/- 380.000 år efter Big Bang. Teorien i dag går ud på, at universet udvider sig, hvillket har medført en kosmologisk rødforskydning, som opstår, når objektet bevæger sig væk fra observatøren.
Så den kosmiske baggrundsstråling er et af de sikreste tegn på, at Universet er begyndt i et varmt Big Bang. Dette ved vi, fordi man har observeret og målt den kosmiske baggrundsstråling - som i dag er rødforskudt pga. Universets udvidelse - som følger en Planck-fordeling.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre herfra.
Andet jeg ved:
Universets temperatur falder pga. at det udvider sig. Hvis det ikke udivdede sig, ville der ikke være nogen måde at afkøles på, da energien af et statisk system er bevaret.
Er helt lost...
Svar #1
12. november 2020 af peter lind
Svar #2
12. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)
se https://da.wikipedia.org/wiki/Kosmisk_baggrundsstr%C3%A5ling
Jeg har allerede læst alt det der stod på wikipedia og mere til. Kan stadig ikke se hvordan rødforskydning og kosmisk baggrundsstråling er beviser på Big Bang
Svar #3
12. november 2020 af peter lind
Det var forudsagt af nogle fremragende fysikere. Forudsigelserne var baseret på det store brag. Jeg kan huske at den ene fysiker hed gamow
Skriv et svar til: Kosmologi - BigBang, rødforskydning og kosmisk baggrundsstrålingen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.