Matematik

Bevis for toppunktsformlen

16. november 2020 af Carsten7679 - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle der har en god forklaring på beviset for toppunktsformlen? Når jeg kigger på beviset forstår jeg intet, som i intet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2020 af Moderatoren

Se det fx her: https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/andengradsligning/toppunktsformel

Tag at skrive, hvad du ikke forstår og så kan man måske guide dig 


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. november 2020 af AMelev

Opdater lige din profil. 9. klasse harmonerer ikke med A-niveau.

Der findes forskellige beviser for toppunktsformlen.
Upload et billede af "dit" bevis og beskriv, hvad det præcist er, du ikke forstår. Jeg køber ikke, at du slet ikke kan forstå noget af det. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2020 af PeterValberg

Se eventuelt video nr. 14 på denne videoliste < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. november 2020 af mathon

                        \small \begin{array}{lllll} \textup{Parablen:}&\; \, y=ax^2+bx+c\qquad a\neq0\\ \textup{omskrives:}\\& \begin{array}{lllll} y=a\cdot \left ( x^2+\frac{b}{a}x+\frac{c}{a} \right )\\\\ y=a\cdot \left ( \left ( x+\frac{b}{2a} \right )^2-\frac{b^2}{4a^2} +\frac{4ac}{4a^2}\right )\\\\ y=a\cdot \left ( x+\frac{b}{2a} \right )^2+\frac{-b^2+4ac}{4a}\\\\ y=a\cdot \left (x-\left ( \frac{-b}{2a} \right ) \right )^2+\frac{-d}{4a} \end{array}\\\\ \textup{Ekstremum }\\ \textup{i punktet:}&T=\left ( \frac{-b}{2a},\frac{-d}{4a} \right ) \end{array}


Skriv et svar til: Bevis for toppunktsformlen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.