Generelt

Lægedrøm okay karakter

23. november 2020 af lægeaspiranten

Goddag,
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg går i 8. klasse og jeg har en lægedrøm...

Jeg vil sige at mine karakter er okay. Jeg knokler ekstremt hårdt for at opnå mine mål, men selv med min store viljekraft er det svært for mig at få gode karakter i nogle fag.
(F.eks Matematik og Dansk)
Jeg har aldrig fået under 7, men jeg får normalt 7/10 karakter. 
Jeg er begyndt at få et par 12 tal, men kun i sølle fag som Engelsk og Madkundskab. 

Spørgsmål:

1. Er det mulig for mig at blive læge?
2. Hvad er den mindste gennemsnitskarakter du skal have for at blive læge? 6 i kvote to? 11,x i kvote to? 
3. Skal man være specielt god til matematik inde i medicin studiet 
4. Hvilken fag skal man arbejde hårdt med så det er nemmere i medicin studiet?

Vil gerne lige sige tak på forhånd. 
:) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2020 af Skaljeglavedinelektier

1) Du kan sagtens blive læge. Vil du ind på kvote 1, er det jo dine karakterer fra gymnasiet, man vurderer på.

2) Det ændrer sig fra år til år, og det giver ikke mening at udtale sig om. Men 6,0 er vist minimum for at søge ind. 

3) Nej, det skal man ikke. Man skal kunne noget basal matematik, og en forståelse for vektorer gør nok nogle fysologi ting lettere at forstå. 

4) Biologi, kemi og fysisk er grundelementerne for at forstå kroppen. 

Klø på og så skal det nok gå. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. november 2020 af Krollo (Slettet)

Nu studerer jeg ikke selv medicin, men da jeg også går med en lille lægedrøm, kan jeg da sige lidt i forlængelse af #1 :D

1) Ja, du kan søge ind via kvote 1, hvis du opnår et gennemsnit, hvor det er realistisk. Ellers kan du søge ind via kvote 2, som f.eks. 50% af ansøgerne bliver optaget på Syddansk Universitet.

2) Some #1 siger, ændrer det sig fra år til år. Men hvis du i gymasiet får under 6,0 i gennemsnit eller deromkring, så har du måske ikke den målrettethed og indsats, som det kræver. Gymnasiet er slet ikke så hårdt, som folk siger, hvis du læser dine lektier, kommer til undervisningen og sætter dig for det. For nogle er det endda lettere end folkeskolen. Det kan der dog alt sammen være blandede meninger om! (: Det skal også lige siges, at adgangskvotienten er faldet i år både pga. fjernelse af hurtig-start-bonus og flere studiepladser. Hvis du er meget ivrig efter at blive optager kan du desuden søge standby og søge ind på Aalborg Uni og Syddansk Uni, hvor snittet ikke er så højt.

3) Det er jeg nok ikke kvalificeret til at svare på. Men hvis du er helt væk i matematik, er medicin måske ikke det bedste fag at studere for dig. Tror sagtens, at man kunne følge med, selvom man fik 7(skr.) og 7 (mdt.). Problemet er dog, at det ville være svært at blive optaget gennem kvote 1.

4) Som #1 siger: biologi, fysik og kemi. Jeg foreslår studieretninger såsom:
· a) Mat A, Fys A, Kem B
· b) Mat A, Kem A, Fys B
· c) Biologi A, Kem B, Fys C (mat skal dog trækkes op på A)
· d) Biotek A, Mat A, Fys B
Jeg foreslår også, at du vælger et gymnasium, der tilbyder biologi i stedet for f.eks. informatik el. naturgeografi, hvis du vælger at have biologi på c-niveau. Kemi på mindst B-niveau er også meget anvendeligt, men ikke et krav.

Du kan se de adgangsgivne fag/studieretninger på adgangskortet, hvis du ikke allerede kender til dem. PS: det er ikke en god idé at vælge HHX, hvis du vil læse medicin. Jeg anbefaler STX eller HTX, men HF giver også adgang.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. november 2020 af Krollo (Slettet)

Men lad mig lige sige, at selvom det er muligt at blive optaget med et lavt snit, så er der altså virkelig rift om pladserne, så få nu et så højt snit som muligt :) Jeg går selv efter et over 11 (ønsk mig held og lykke), og det kræver altså en stor indsats. Man kan ikke blive læge, hvis man ikke lægger mange kræfter i og er hårdtarbejdende enten før eller efter gymnasietiden. Jeg ville personligt mene, at det er lettest at gøre, medens man stadig går på gym.


Svar #4
23. november 2020 af lægeaspiranten

#2 og #3 Tusind tak for dine svar. 

Også, biologi er ikke noget for mig, jeg får gode karakter, men det er bare økosystemer og sådan, så det hjælper ikke meget med kroppen. 

Og jeg er ikke ligefrem dårlig, jeg kan nok godt få et gennemsnit på 8-9 måske men usansynligt 10 stykket. 

Også, et andet spørgsmål:

hvis jeg nu f.eks får 4, og jeg skal have mindst 7 eller 10, for at mit karakter gennemsnit  bliver højere, så jeg har fuldført adgangskravende, kan jeg så tag faget om?
:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. november 2020 af Skaljeglavedinelektier

Nu har jeg næsten en bachelor i medicin (1,5 måned endnu), og jeg kan sige, at jeg har aldrig har haft brug for andet end matematik på basalt niveau. Men matematik er jo en nødvendighed for fysik og kemi, og det giver en god logisk tankegang, som er vigtig at have. 

Jeg kender nogle stykker, der er kommet ind med et snit på omkring 6,0, og de kommer også fint igennem studiet. 


Svar #6
24. november 2020 af lægeaspiranten

Hvis jeg kan komme ind med it mindste snidt på 6, så kunne det være fedt. (Syddansk universitet)

Skriv et svar til: Lægedrøm okay karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.