Matematik

Eksamen: Regression

24. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Et af mine eksamensspørgsmål er om regression:
"Redegør for fremgangsmåden ved opstilling af en model ved hjælp af regression, herunder hvilke metoder der står til rådighed for vurdering af modellen. Tag gerne udgangspunktet i et velvalgt, konkret eksempel."

Regression var noget jeg mest havde om på C -og B-niveau. Så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør tale om her.

Hvad ville være godt at tale om?
Har kigget lidt på mindste kvadraters metode (hvilket er noget jeg faktisk aldrig har haft om i matematik), men det lyder meget brugbart. Her tales der jo både om lineære funktioner, andengradsfunktioner og differentialregning. Ville mindste kvadraters metode være et godt emne at snakke om?

Har I evt. nogle forslag til hvad jeg specifikt kan komme ind på når jeg skal snakke om regression til Matematik A mundtlig eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2020 af peter lind

De mindste grafers metode er vigtig, da den er den mest almindelige metode til regression. Den kan dog ikke stå alene her Læg mærke til ordene "opstilling af en model" og "hvilke metoder der står til rådighed for vurdering af modellen"


Svar #2
24. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

#1

De mindste grafers metode er vigtig, da den er den mest almindelige metode til regression. Den kan dog ikke stå alene her Læg mærke til ordene "opstilling af en model" og "hvilke metoder der står til rådighed for vurdering af modellen"

Årh ja det er selvfølgelig rigtigt.. Havde jeg overset i mine overvejelser. Har du evt. et forslag til hvordan jeg kan svare på spørgsmål/hvad jeg kan tale om ift. opstilling af modellen (og forslag til hvilken model der vil fungere godt her).

Tænker vel det vil være smart at tale om lineær regression, hvis jeg vil tale om mindste kvadraters metode.

Men jeg bliver lidt forvirret omkring "redegør for fremgangsmåden ved opstilling af en model vha. regression".
Ved ikke helt hvordan jeg skal tackle den...


Skriv et svar til: Eksamen: Regression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.