Matematik

målestoksforehold

24. november 2020 af Emilea - Niveau: 9. klasse

Hej

jeg selv forsøgt at regne mig frem til forholdet men får noget forskelligt hver gang ??

Har fundet en regnemaskine på regneregler hvor jeg bare skal sætte cm på papir ind og rigtige mål i virkeligheden. Det der under mig , er jeg har en plantegningtegning af en 3 vær. lejlighed  og når jeg tager et rum for at finde målstoksforholdet, burde resultatet så ikke gælde for de andre rum? altså hele tegningen ?

Det ser udmiddelbart ud som jeg får noget ret forskelligt hver gang. Gør jeg måske noget forkert ?

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Kan du ikke vedhæfte dine beregninger?


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2020 af Capion1

Hvis tegningen viser hele lejligheden samlet er det i samme målestoksforhold.
F.eks. betyder  1 : 50 ,  at 1 cm på tegningen svarer til 50 cm i virkeligheden.
 


Svar #3
24. november 2020 af Emilea

Her er plantegningen men højde målet er ikke det påskrevne men 1,47 istedet


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2020 af Capion1

Hvad er de 1,47 ?  Det kan da ikke være højden i meter fra gulv til loft.


Svar #5
24. november 2020 af Emilea

nej jeg må ha set forkert på mit målebånd og skrive uden at tænke...det var meget sent,  kan godt se det er helt forkert 230 er den så


Svar #6
25. november 2020 af Emilea

Men forstår stadig ikke hvorfor jeg får forskelligt i målestoksforholdet med formlen fra rum til rum. Højden blev jo ikke tastet ind i regnemaskinen som er lavet til at udregne målestoksforholdet.


Skriv et svar til: målestoksforehold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.