Matematik

Trigonometri problemregning

09. december 2020 af MatteTeenDk (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej kan i hjælpe med forklaring af spørgsmål b og c? Kan godt i forvejen a og D hvordan man løser dem.

Svar #1
09. december 2020 af MatteTeenDk (Slettet)

Det har noget med trigonometriske funktioner at gøre

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. december 2020 af mathon

Svar #3

Jeg ved at d) = h i trekanten så derfor må den isoleres i areal formlen for en trekant.

Tænker der bruges sin(v) og hyp må være 72km

Brugbart svar (1)

Svar #4
09. december 2020 af mathon

\small \begin{array}{llllllllll} B)\\& \begin{array}{lllllllllllllllllllllll} \left | AC \right |=\left ( 72\:km \right )\cdot \cos(66.4\degree)&&&&&&&&&&&&&&=&28.825\;km \end{array}\\\\ C)\\& \begin{array}{llllllllllllllllll} \left | BC \right |=\left ( 72\:km \right )\cdot \cos(23.6\degree)&&&&&&&&&&&&&&=&65.978\;km \end{array}\\\\ D)\\& \begin{array}{lllll} \textup{Tegn en h\o jde fra }C\textup{ og indse:}\\\\ h=\left | BC \right |\cdot \sin(23,6\degree)=\left ( 72\:km \right )\cdot \cos(23.6\degree)\cdot \sin(23,6\degree)&=&26.414\;km \end{array}\end{array}

Svar #5

Mange tak, Mathon!

Jeg synes lidt at sidelængderne forvirrer mig. Kan du måske forklare mig hvad hyp, hos og mod er i trekanten? Det er fordi der er to vinkler i spil og det er det der er forvirrende.

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. december 2020 af ringstedLC

Den rette vinkel ligger aldrig på hypotenusen. Hosl./modst. afhænger af hvilken vinkel (A el. B) som vi taler om. A ligger ikke på A's modst.

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. december 2020 af StoreNord

Svar #8

Kæmpe tak drenge!
Fandt ud af at jeg kiggede på trekanten forkert!
- Mathias
I har gjort så jeg kan finde ud af opgaven og så jeg fik styr på det!

Skriv et svar til: Trigonometri problemregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.