Matematik

Priselasticitet af efterspørgselsfunktion

10. december 2020 af Cudex - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg kan ikke finde ud af hvordan man skal beregne spørgsmål 1), Er der nogen som kan hjælpe?
Så vidt jeg forstår skal det løses med generelle værdier men det ved jeg ikke hvordan kan gøres.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2020 af Anders521

#0 Priselasticiteten kan udregnes ved formlen                                                                                                                                                                           ε = ( dD(p)/dp )·( p/D(p) )                                                   

Eksempel. Med en efterspørgselsfunktion D(p) = 100 - 10·p er  dD(p)/dp = - 10, så

                                                                   ε = ( -10 )·( p/( 100 - 10·p) )                                                                                                                                        = p/ ( p - 10 )  


Svar #2
10. december 2020 af Cudex

#1 Må man gerne sætte sine egne værdier ind som du har gjort i eksemplet ,i forhold til hvordan du læser opgavebeskrivelsen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2020 af Anders521

#2 Du må godt, men opgavestilleren vil gerne have priselasticiteten ε bestemt ud fra den givne funktion D. 


Svar #4
10. december 2020 af Cudex

#3 Okay, så det vil sige at det eksempel du kom med godt kan bruges


Svar #5
10. december 2020 af Cudex

#3 Det var det jeg mente med generelle værdier, om jeg skulle indsætte tal eller bare bruge A og a 

Og jeg har lidt problemer med spørgsmål 3 i opgaven kunne du hjælpe med dette?


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. december 2020 af Anders521

#5 

Det var det jeg mente med generelle værdier, om jeg skulle indsætte tal eller bare bruge A og a 

Du skal bruge betegnelserne A og a, som givet. Dog er priselasticiteten for D let at udregne, hvis du bytter tallene ud med betegnelserne i den næstsidste linje i #1.


Svar #7
10. december 2020 af Cudex

#6 Det var også sådan jeg umiddelbart havde forstået den, og også løst spørgsmål 2 ud fra det.
Men jeg er rimelig lost ved spørgsmål 3


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. december 2020 af Anders521

#7 Her må du lede i din lærebog om begrebet priselasticitet og læse om tilfældene |ε| > 1 og |ε| < 1, som der efterspørges i opgaven.


Svar #9
10. december 2020 af Cudex

#8 Har løst den nu, kan du muligvis hjælpe med min nye tråd om at finde consumer surplus? 

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1989231


Skriv et svar til: Priselasticitet af efterspørgselsfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.