Fysik

Infrarødt stråling

10. december 2020 af Sigurdsen - Niveau: 9. klasse
Hej

Jeg sidder og laver en naturfagsprojekt og jeg har er et spørgsmål som jeg undrer mig over.

Spørgsmålet lyder sådan:
Hvad er forskellen på nogle dyr syn og menneskesyn, der gør at nogle dyr kan se infrarød stråling med øjnene?

Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med at finde svar på dette spørgsmål.

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvis lys af en bestemt bølgelængde skal kunne bruges af øjet, skal det nå frem til receptorcellerne. I det meneskelige øje sker der en filtrering i øjelinsen, så det ultraviolette lys stoppes. Hvis linsen udskiftes med en linse, der tillader ultraviolet lys at komme igennem, kan personen se det ultraviolette lys. Tilsvarende kan være tilfælde for det ifrarøde lys.

I receptorerne findes der lysfølsomme stoffer. I vore øjne er der fire forskellige stoffer. Det ene, der findes i stavene, er følsomt overfor lys i det blå og grønne område. Stavene har meget stor lysfølsomhed og er aktive om natten. Om dagen overtager de tre typer tappe, der har tre forskellige lysfølsomme stoffer svarende til farverne rød, grøn og blå. Hos andre dyr er det muligt, at de har receptorer med andre følsomhedsområder.  Det kan være andre områder i det synlige lys, ultraviolet lys eller infrarødt lys.

Jeg kender ikke så mange eksempler fra dyreverdenen. Bier og en del andre insekter kan se ultraviolet lys.

Det infrarøde lys, der kan ses med dyreøjne, hører til i den kortbølgede del af det infrarøde område, tæt ved det synlige område. Den stråling, der kommer fra kropsvarme, har meget større bølgelængde, så den kan ikke ses med øjnene. Slanger har et par gruber, hvor infrarød stråling kan komme ind gennem er åbning. På grubens væg overfor åbningen er der nogle varmefølsomme sanseceller. Det virker som et hulkamera, men i steder for direkte detektering af strålingen, omdannes strålingen til varme, som så detekteres af sasecellerne.


Svar #2
10. december 2020 af Sigurdsen

Tusind tak for svaret og bedre end det uddybelsen er god. Det er til at forstå, og det har bare gjort min dag bedre.


Skriv et svar til: Infrarødt stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.