Fysik

lys

29. december 2020 af august543 - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder med en opgave, som jeg har svæt ved. Jeg vil umiddelbart bruge archimedes lov, men da jeg hverken kender volumen af den fortrængte væske og af stearinlyset, er jeg stået helt af i forhold til hvordan jeg skal gribe opgaven an. 

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. december 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. december 2020 af mathon

Opdriften ved flydning kan udtrykkes på to måder:

            Opdriften er lig med tyngden af det fortrængte vand.

            Opdriften er lig med tyngden af legemet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} \textbf{Opdriften:}\\& \begin{array}{lllll} \textup{tyngden af fortr\ae ngt vand:}&F_{op}=V_{under}\cdot \varrho _{vand}\cdot g\\\\ \textup{tyngden af lyset:}&F_{op}=V\cdot \varrho _{lys}\cdot g\\\\\\ \textup{ligning:}&V_{under}\cdot \varrho _{vand}\cdot g=V\cdot \varrho _{lys}\cdot g\\\\& V_{under}\cdot \varrho _{vand}=V\cdot \varrho _{lys}\\\\& \varrho _{lys}=\left (\frac{V_{under}}{V} \right )\cdot \varrho _{vand}\\\\ \textup{hvor \textbf{du} ud fra fotoet skal}&\textup{vurdere br\o kdelen under vand.} \end{array} \end{array}


Svar #4
29. december 2020 af august543

#3

\small \small \begin{array}{lllll} \textbf{Opdriften:}\\& \begin{array}{lllll} \textup{tyngden af fortr\ae ngt vand:}&F_{op}=V_{under}\cdot \varrho _{vand}\cdot g\\\\ \textup{tyngden af lyset:}&F_{op}=V\cdot \varrho _{lys}\cdot g\\\\\\ \textup{ligning:}&V_{under}\cdot \varrho _{vand}\cdot g=V\cdot \varrho _{lys}\cdot g\\\\& V_{under}\cdot \varrho _{vand}=V\cdot \varrho _{lys}\\\\& \varrho _{lys}=\left (\frac{V_{under}}{V} \right )\cdot \varrho _{vand}\\\\ \textup{hvor \textbf{du} ud fra fotoet skal}&\textup{vurdere br\o kdelen under vand.} \end{array} \end{array}

Så jeg vurdere selv V_under, men hvad med V?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. december 2020 af mathon

Kun
              \small \frac{V_{under}}{V}  har betydning dvs rumbrøkdelen under vand.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. december 2020 af mathon

Hvor stor en brøkdel er under vand?


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. december 2020 af Eksperimentalfysikeren

Da lyset stort set er en cylinder, kan du finde forholdet mellem de to rumfang ved at finde forholdet mellem de to højder.

V = A*h, hvor A er arealet af lystes grundflade.


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. december 2020 af mathon

dvs
             \small \begin{array}{lllll} \varrho _{lys}=\frac{L_{under}}{L}\cdot \varrho _{vand} \end{array}


Skriv et svar til: lys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.