Matematik

Hvordan dividere jeg med decimaltal? Fx 3/7,42 eller 12,9/4,5?

07. januar 2021 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Jf. overskrift


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2021 af peter lind

Brug din lommeregner


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Der er flere måder at stille det op på. I det følgende bruger jeg den opstilling, der kaldes for at hænge gardiner op. I venstre gardin skriver man divisor, mellem gardinerne dividenden og i det højre gardin kvotienten:

4, 9| 1 2 , 9  0 0 | 2, 6 3

          9, 8  

          3, 1 0

          2, 9 4

          0, 1 6 0

          0, 1 4 7

          0, 0 1 3

Jeg har sat mellemrum ind for at gøre det tydeligere.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

En anden metode:

Udelad kommaerne for både divisor og dividend, men sæt et midlertidigt komma i kvotienten. I tilfældet her 129/49. tæl, hvor mange decimaler divisoren har. Her der der én, nemlig 9. Divisionen er altså udført med et tal, der er 10 gange så stort, som det skulle være, så kvotienten har fået en faktor 10-1 her fra. Korriger ved at flytte kommaet én plads til højre. Antallet af decimaler i divisor er også 1, så dette har givet en faktor 10+1 og kommaet skal flyttes en plads til venstre.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2021 af MatteTeenDk (Slettet)

Eksempel:

\frac{1}{0,25} = \frac{1\cdot 100}{0,25\cdot 100}= \frac{100}{25}=4

 Metoden går ud på at både tæller og nævner er heltal fremfor kommatal, som de bliver til i dette eksempel til. Multiplicerer både tæller og nævner med samme tal, ellers vil resultatet ændres.

En anden metode kunne være slikkepindsmetoden efter den første metode, jeg fortalte. Link til video, hvor resultatet er i kommatal:

https://www.youtube.com/watch?v=JAdhWZOSPxw

Mvh MathiasSA1


Skriv et svar til: Hvordan dividere jeg med decimaltal? Fx 3/7,42 eller 12,9/4,5?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.