Matematik

Bestem dobbeltpunkterne i vektorfunktion. HAR UDREGNET MEN FORKERT SVAR?

17. januar 2021 af Elninoo - Niveau: A-niveau

Hej folkens - er der en som kan hjælpe med denne opgave. Jeg har udregnet dobbeltpunktet som skal give 0,6 som jeg kan se på grafen. MEn jeg får et helt andet svar. Se kommentarfeltet tusind tak


Svar #1
17. januar 2021 af Elninoo

En som kan se hvorfor jeg får et forkert svar? Tusind tak 


Svar #2
17. januar 2021 af Elninoo

bumppp


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2021 af ringstedLC

b) 

\begin{align*} P_{dobb.}:\binom{x(t_0)}{y(t_0)} &= \binom{\sin(t_0)}{{t_0}^2-4} \\ {t_0}^2-4>0 &\wedge \sin(t_0)=0\quad P_{dobb.}\;\text{ligger p\aa \,\textit{y}-aksen og }y_{P_{dobb.}}>0 \\ t_0 &=\left\{\begin{matrix}?\\ ? \end{matrix}\right. \end{align*}

Indsæt de to værdier i koordinatfunktionerne.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar 2021 af mathon

                   \small \begin{array}{lllll}\textbf{a)}\\& \begin{array}{lllll} \sin(t_o)=0\quad t_o\in\left [ -4;4 \right ]\quad \wedge\quad t^2-4>0\\\\ \sin(t_o)=0\quad \wedge\quad -4\leq t< -2\quad \vee\quad 2< t\leq 4\\\\ t_o=\left\{\begin{matrix} -\pi\\\pi \end{matrix}\right. \end{array}\\\\ \textbf{b)}\\& \begin{array}{lllll} \left ( 0,5.8696 \right ) \end{array}\\\\ \textbf{c)}\\& \begin{array}{lllll} \mathbf{v}(t)=\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} t}\left ( \overrightarrow{OP}_t \right )=\begin{pmatrix} \cos(t)\\ 2t \end{pmatrix}\\\\ \mathbf{v}_1(-\pi)=\begin{pmatrix} \cos(-\pi)\\ 2\cdot (-\pi) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -1\\ -2\pi \end{pmatrix}&&&\mathbf{v}_2(\pi)=\begin{pmatrix} \cos(\pi)\\ 2\cdot (\pi) \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -1\\ 2\pi \end{pmatrix} \end{array}\\\\ \mathbf{d)}\\& \begin{array}{lllll} \cos(v_{\textup{spids}})=\frac{\left |\bigl(\begin{smallmatrix} -1\\-2\pi \end{smallmatrix}\bigr)\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} -1\\2\pi \end{smallmatrix}\bigr) \right |}{1+4\pi^2} \end{array}\end{array}


Svar #5
17. januar 2021 af Elninoo

Kan stadig ikke få B) til at give mening.  Jeg har udregnet den som jeg har arbejdet med tidligere opgaver og har indsat værdierne ind i funktionen. 

En som muligvis har maple som kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. januar 2021 af ringstedLC

\begin{align*} P_{dobb.} &:\binom{\sin(\pi)}{\pi^2-4}=\binom{\sin(-\pi)}{(-\pi)^2-4}=\binom{0}{5.8696} \end{align*}


Svar #7
17. januar 2021 af Elninoo

Hm - kan mit CAS værktøj lave den udregning #6 ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar 2021 af mathon

                            \small \begin{array}{lllll} \textup{solve}\left ( \sin(t)=0 \textup{ and } t^2-4>0\right )\mid -4\leq t\leq 4 \end{array}


Skriv et svar til: Bestem dobbeltpunkterne i vektorfunktion. HAR UDREGNET MEN FORKERT SVAR?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.