Matematik

Regnehistorie

18. januar 2021 af Luwi (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal bruge en regne historie med 3 spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2021 af Moderatoren

Kan du prøve at uddybe hvad du har problemer med?


Svar #2
18. januar 2021 af Luwi (Slettet)

jeg skal bruge hjælp til at finde på nogen gode spørgsmål til min regne historie


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2021 af mathon

Gartner Grøntorp hjemkøber 200 afrikanske æbler á 2.50 kr
og beregner sig en stk-fortjeneste på 30%.

Beregn
                 indkøbspris
                 beregnet salgspris

Under salget er 5% af æblerne usælgelige.


Beregn
                 Grøntorps virkelige fortjeneste i procent.


 


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2021 af kraftværket

Oles virksomhed producerer specialdyrkede champignon til lejligheder, der kalder på ekstra nydelse og hygge.

Deres produktion følger funktionen P(x)=ax^2+bx+c, hvor P(x) er antal producerede enheder, og x er tid.

Ved x=0 produceres der nul enheder, ved x=5 produceres der 10 enheder, og ved x=10 produceres der 30 enheder.

Bestem a, b, c i P(x).

Efterspørgslen på hyggesvampe ændrer sig over tid, fordi flere og flere prøver dem, og alle elsker dem og fortæller deres venner om dem. Efterspørgelsesfunktionen, D(x), er givet ved 50% af de producerede til tiden x (50% af P(x)) enheder plus (1/4x)^2.

Find forskriften for D(x).

Nu introducerer Ole en ny specialitet. Bøgehæk høstet i vejkanten på Køge Bugt Motorvejen, og de to varer skal have samme pris. Antal enheder af specialdyrket champignon er givet ved y1(x)=-2/3x+12, og antal enheder af krydret bøgehæk er y2(x)=-3/2x+22, hvor x er pris. Det er optimalt for Ole, hvis han producerer den mængde enheder, der gør, at y1=y2.

Bestem den optimale pris for varerne.


Skriv et svar til: Regnehistorie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.