Matematik

y=f(x)

29. januar 2021 af majahhhhh - Niveau: C-niveau

Hejsa

Jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp her... Jeg har vedlagt et udklip af den opgave jeg skal lave. Det er  om funktioner og parabler og sådan.

Jeg har svært ved at forstå meningen med y=f(x) her. Vi har punkter og ved at c = 5 (fra punktet (0,5). Hvordan man regner opgave a ud ved jeg simpelthen bare ikke, for jeg forstår ikke y=f(x), men b og c kan jeg godt:)

Er der nogen der vil hjælpe mig med at prøve at forstå det? tusind tak på forhånd!!!

Vedhæftet fil: y=f(x).PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2021 af AMelev

                     

(a) De to punkter ligger på samme højde, så de må ligge lige langt væk fra symmetriaksen.

(c) Du kender fra (a) 1.koordinaten xtil toppunktet og får 2.koordinaten oplyst yT = 3.
Dermed har du to ligninger xT = -b/(2a) og yT? = -d/(4a), somdu kan løse mht. a og b.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. januar 2021 af mathon

                        \small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\& \textup{Symmetriakse:}&x=-2\\\\ \textbf{b)}\\& c\textup{'s v\ae rdi:}&\mathbf{{\color{Red} c=5}}\\\\ \textbf{c)}\\& \textup{Toppunktets}\\& \textup{f\o rstekoordinat:} &x_T=-2\\\\& \textup{Toppunktets}\\& \textup{andenkoordinat:} &y_T=c-a\cdot {x_T}^2=5-a\cdot (-2)^2=5-4a\\\\&& y_T=5-4a=3\\\\&& 4a=2\\\\&& \mathbf{{\color{Red} a=\frac{1}{2}}}\\\\& \textup{og dermed}\\&& x_T=\frac{-b}{2\cdot \frac{1}{2}}=-2\\\\&& \mathbf{{\color{Red} b=2}} \end{array}


Svar #3
29. januar 2021 af majahhhhh

tusind tak begge to!!


Skriv et svar til: y=f(x)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.