Matematik

Differentialligninger

01. februar 2021 af mm1209 - Niveau: A-niveau

Hej, det er længe siden jeg har haft mateatik a men nu læser jeg det op igen.

Er det korrekt forstået at ved en differentialligninger så indgår der en ubekendt f.eks. x, der indgår en funktion af den ubekendt (y eller f(x) ) og afledte af denne funktion f'(x), f''(x).

Kan man eventuelt holde det mere simpelt ved at sige at der indgår en ubekendt funktion og mindst en af den afledede? Eller har i andre måde man kan sige det på?

Når jeg kigger forskellige steder på nettet, så synes jeg det bliver forklaret på forskellige måder. 

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, som sagt det er flere år siden jeg har haft matematik og har utrolig svært ved det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2021 af AMelev

En differentialligning er en ligning, hvor den ubekendte er en funktion, og hvor ligningen indeholder én eller flere af funktionens afledede funktioner.

Er det korrekt forstået at ved en differentialligninger så indgår der en ubekendt f.eks. x, der indgår en funktion af den ubekendt (y eller f(x) ) og afledte af denne funktion f'(x), f''(x).

x er her ikke en ubekendt - det er den uafhængige variabel.

Kan man eventuelt holde det mere simpelt ved at sige at der indgår en ubekendt funktion og mindst en af den afledede? Eller har i andre måde man kan sige det på?

Det er neget tættere på, men den ubekendte funktion behøver ikke nødvendigvis selv at indgå i ligningen. Hvis den ikke gør det, er der dog tale om en meget simpel differentiallligning, hvor løsningen kan bestemmes vha. stamfunktion.


Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.