Fysik

Drivhuseffekten og strålingsbalance

18. februar 2021 af hej123456d - Niveau: 9. klasse
Hej. Jeg sidder lige og følger op på noget fysik kemi som jeg ikke fik lavet før ferien, og der er noget jeg ikke forstår... Jeg har fundet ud af noget omkring strålingsbalencen, og at hvis der kommer 100 enheder kortbølget stråling ind fra solen til jorden, skal der også komme 100 enheder langbølget stråling ud inkl det der bliver reflekteret af overfladen. Men hvis det er rigtigt, kan jeg simpelhen ikke længere forstå effekten af drivhuseffekten? Fordi så lyder det jo for mig som det samme som hvis vi ikke havde drivhusgasser i atmosfæren. Ved ikke om mit “spørgsmål” giver mening, men hvis det gør er der så en der kan hjælpe mig?;)))

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Lyset med korte bølgelængder kan passere drivhusgasserne og komme ned til jordoverfladen. Noget af det reflekteres og kan komme ud igen. Resten bliver absorberet af jordoverfladen og opvarmer den. Joroverfladen udsender energien igen, men som langbølget stråling. En stor del af den stråling absorberes af drivhusgasserne  og sendes ud igen, men mens strålingen fra jordoverfladen kun går opad, går den genudsendte stråling fra drivhusgasserne i alle retninger, også nedad. Den stråling, der går nedad bliver igen absorberet af jordoverfladen. Hvis der kommer 100J ind fra solen, vil det derfor ikke være 100J, der forlader jorden. Forskellen giver anledning til opvarmningen af jorden.


Svar #2
20. februar 2021 af hej123456d

Men hvad så hvis jordens ikke skal opvarmes, men teamperaturen bare skal veligeholdes? hvad betyder strållingsbalancen så?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med spørgsmålet.


Skriv et svar til: Drivhuseffekten og strålingsbalance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.