Tysk

Præpositioner og verber

21. februar 2021 af Moud - Niveau: B-niveau
Hej
Er der nogen, som kan se, om jeg har ret?
Præposition: jeg skal finde præpositioner.
Zu spät = jeg mener, at “zu” bruges som et adverbium her, og ikke som et præposition
... ,um nicht zu spät zum Essen zu kommen. = jeg mener her, at det kun er “zum” der er præposition

Verber:
Hvad er forskellen på fuldverber og hovedverber?
Er ”hieß, saß, schauten, spielten og sagte” fuldverber. Jeg tror, at de er fuldverbum. Har jeg ret?
Er “gekommen” fuldverbum eller hovedverbum. Jeg mener, at det er et hovedverbum. Har jeg ret?
Er “beeilen” et infinitiv? Eller hvilken type af verber er det?

På forhånd tak



Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2021 af Stygotius

Du har ret i at hævde at "zu" i "zu spät" er brugt som et adverbium mens "zu" i "zum Essen" er en præposition.

En præposition (da. 'forholdsord') udtrykker et forhold mellem to størrelser. Ordet "" i et eksempel som "bogen ligger på bordet" udtrykker forholdet mellem bogen og bordet (= højere end og i kontakt med).

Et hovedverbum er det verbum som et hjælpeverbum skal "hjælpe" med at danne tider som det ikke i sig selv kan udtrykke. F.eks. er ordet "spist" i "har spist"  hovedverbet, og "har" fungerer som hjælpeverbum der gør det muligt at danne de tider som det ikke selv kan.

I et udtryk som "Peter har tre børn" er ordet "har" derimod et fuldverbum (og et hovedverbum, -hvilket ses af at det kan forbindes med et hjælpeverbum (har haft) uden en hjælpefunktion  men med sit eget selvstændige indhold. 

Din beskrivelse af ”hieß, saß, schauten, spielten og sagte” som fuldverber er også helt i orden.

Betegnelsen "hovedverbum" skal altid ses i sammenhæng med et hjælpeverbum og er altså et relativt udtryk.

Endelig er "beeilen" helt klart en infinitiv, bl.a. fordi det har infinitivens tyske endelse -en.

Hvilken type verbum er det ? Tjaa, hvad tænker du på? Man kunne sige at det er et verbum som kun bruges transitivt (= kræver et genstandsled). Man kunne også sige at det er et kausativt verbum, dvs. et verbum som får noget til at ske. Derudover kunne man kalde det et "refleksivt" verbum (= bruges altid i forb. m. "mich/dich/sich" etc.) 


Svar #2
21. februar 2021 af Moud

Tusind tak for din hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2021 af Stygotius

Selv tak, det var så lidt. Kom bare igen hvis du har brug for det.


Svar #4
21. februar 2021 af Moud


Hej igen
Håber du kan hjælpe mig igen.

Er war vor dem Weckerklingeln aufgewacht. Jeg skal svare på hvilken type verbum aufgewacht er. Jeg mener, at det er fuldverbum, men samtidigt mener jeg også, at det er et løst sammensat verbum. Hvad er rigtigt? Eller er det både et fuldverbum og et sammensat verbum?

Er war stolz. War er et jo et hjælpeverbum, men der er ikke et andet verbum, så er “war” her et fuldverbum?

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2021 af Stygotius

Jeg skal da prøve.

For det første ville jeg sige: "Er wurde vom Weckerklingeln aufgewacht.".

For det andet,  jo, "aufwachen" er et fuldverbum og det er også et (løst) sammensat verbum.  Ved de løst sammensatte verber sættes p.p.mærket "ge-" jo netop mellem forleddet og verbets stamme, hvilket viser at det drejer sig om et løst sammensat verbum. De to træk har intet med hinanden at gøre. Man kan jo heller ikke sammenligne gulerødder og kartofler.

Nej, "war" (af "sein") optræder ret sjældent som et -tysk- hjælpeverbum. Det bruges bl.a. til at danne passiv med, men det gør det afgjort ikke  til et hjælpeverbum. Et hjælpeverbums funktion er at medvirke til dannelsen af de forskelige sammensatte tider. Danske verber har ingen speciel  form som i sig selv kan vise perfektum (førnutid). På latin har man netop dette. (Eks. "amavi" = jeg har  elsket).

Kom bare igen hvis du har brug for det.


Svar #6
22. februar 2021 af Moud

Et sidste spørgsmål.

... , der immer pünktlich war.
Er “war” her er fuldverbum?


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. februar 2021 af Stygotius

Ja, det er det da. Det har jo oven  i købet et subjektsprædikativ (omsagnsled til grundled), nemlig "pünktlich".

NB.  Du skal ikke være bange for at komme igen og spørge


Svar #8
22. februar 2021 af Moud

Das tat er nie.

Er “tat” så også her et fuldverbum.


Mange tak for den store hjælp

Brugbart svar (1)

Svar #9
22. februar 2021 af Stygotius

Ja, "tat" er da et fuldverbum. Det "lægger sig jo ikke til" noget andet.

pssst  ......selv tak.


Skriv et svar til: Præpositioner og verber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.