Matematik

n^r (Kombinatorik)

25. februar 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Hej, hvad står "r" for og hvornår skal jeg bruge formlen i forskellige matematiske opgaver?

Mange tak tak for hjælpen på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2021 af peter lind

Det er bare en potensfunktio, som du skriver den. Kom med noget mere om formlen


Svar #2
25. februar 2021 af Quarr

Den hedder "ordnet uden tilbagelægning". Betyder "ordnet" at rækkefølgen har betydning? Er helt blank fordi jeg ikke har haft om kombinatorik siden 7. klasse altså hvor det er en del af undervisningen som et emne. Mener ikke i tester.

- - -

Ja

 


Svar #3
25. februar 2021 af Quarr

Opgaveformuleringen findes i filen nederst.

2.2

Antal kombinationer:  nr=103=1000

Er det ikke rigtigt?

- - -

Ja

 

Vedhæftet fil:hængelås.docx

Brugbart svar (1)

Svar #4
25. februar 2021 af peter lind

Det er helt rigtig


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. februar 2021 af AMelev

#3 Husk lige at lægge et billede op i stedet for en Wordfil. Ikke alle lektiehjælpere kan læse Word.


Svar #6
25. februar 2021 af Quarr

#5

Når ja;)

Ved ikke helt hvordan jeg kan indhente det jeg er bagud i inden for sandsynlighedsregning/kombinatorik inden 9. klasses pensum. Det er svært når jeg får opgaver med det i problemregning fordi jeg ikke har så meget viden inden for kombinatorik. 

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. februar 2021 af ringstedLC

Hvis du ikke var "bagud" i 7. klasse med emnet, skal det nok gå. Her i foråret vil jeres mat.-opgaver sikkert være bredt udover hele pensum, så der bliver rig lejlighed til at få det genopfrisket.

Brug nettet og fx webmatematik.dk, hvor der er opgaver tilknyttet emnerne.


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. februar 2021 af AMelev

#6 Du kan prøve, om vedhæftede kan hjælpe.

Prøv at finde nogle af dine tidligere opgaver frem, og spørg så bare videre her på kanalen, hvis du støder på problemer.


Svar #9
26. februar 2021 af Quarr

#7

Ja, RingstedLC. Vi er allerede nu i gang med forskellige opgavetyper som er bredt ud over hele pensum. Der er også gennemgang af opgaverne. Synes selv at webmatematik.dk er en god matematikhjemmeside:)

#8

Mange, mange gange tak for din vedhæftet fil, AMelev :) Det var meget forståeligt for mig hvad det var metoderne gik ud på. Skal lige have afprøvet dem selv selvom eksemplerne i den vedhæftede fil var gode:) 

- - -

Ja

 


Svar #10
01. marts 2021 af Quarr

Hej,
2.5 har jeg måske lidt svært ved men jeg har givet den et forsøg.

Jeg kender tiden det tager for en kombination. For at finde tiden i sekunder for en af koderne:
2/3 =0,66


0,66•5=3,3s
Formel for 5 koder:
t=n•3,3

Mange tak for din/jeres hjælp! Sætter jeg pris på!:)
- - -

Ja

 


Skriv et svar til: n^r (Kombinatorik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.