Fysik

HJÆLP kosmologiiii

01. marts 2021 af c1c12n2b3 - Niveau: B-niveau

Hejjj, står med en øvelse, hvor jeg er helt blank. Nogen her, der kan hjælpe mig, hvad jeg skal gøre?

Fra bogen:

6.1 I denne øvelse skal du regne på universts densitet før i tiden. vi ser på et stort område af Universet. Til et et tidspunkt er rumfanget af dette område v1, og den gennemsnitlige densitet er p1. Til et senere tidspunkt har området udvide sig til rumfanget v2 og den gennemsnitlige densitet er blevet p2, Vi går ud fra, at den samlede masse inden for dette område af Universet ikke ændrer sig med tiden. 

a) Gør rede for, at der må gælde: v1*p1=v2*p2*
b) Vis, at: r1^(3)*p1=r2^(3)*p2*
idet rumfanget for en kugle er givet ved V = ((4)/(3))*π*r^(3)
Universets gennemsnitlige densitet er i dag ca. ρ0 ≅ 10^(-29) g/cm^(3),og radius af det i dag observerbare univers er ca. r0 ≅ 1028 cm.

c)Hvad var radius af det i dag observerbare univers, dengang Universet havde samme densitet som atmosfærisk luft? (Pluft≅10^(-3)g/cm^(3))
d) Hvad var radius af det i dag observerbare univers, dengang Universet havde samme densitet som vand?
e) Hvad var radius af det i dag observerbare univers, dengang Universet havde samme densitet som en atomkerne?(Patomkerne≅10^(14)g/cm^(3))
f) find vha. figur 6.6 de tidspunkter i Universets historie, hvor Universet havde samme densitet som hhv. vand og atomkerner. 


Svar #1
01. marts 2021 af c1c12n2b3

Please somebody help me! :'(


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. marts 2021 af peter lind

pr. definition er jo rumfang*desitet jo massen og hvis massen er konstant er rumfang*desitet det jo også


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. marts 2021 af janhaa

a) isotherm process, const Temperature:

p_1V_1=p_2V_2


Skriv et svar til: HJÆLP kosmologiiii

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.