Matematik

HJÆLP til en bevis!!

10. marts 2021 af katrin1334 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med at lave en opgave, og jeg skal lave et bevis for to uafhængige varible i multipel regresion. Jeg skal bevise a og b1 og b2 i denne formel. Formlerne er ret svære, og jeg ved ikke hvordan jeg skal lavet beviset. Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2021 af peter lind

Du skal gøre summen af kvadraterne af afstanden fra  y til de enkelte yi så lille som mulig

Σ(y - yi)2 = Σ(a + b1(x1 - x1i)2 +b2(x2-x2j)2)

Jeg har ladet middelværdierne angives som understreget og med tyk skrift for at adskille dem fra de andre.

Differentier den ligning med hensyn til variablene og sæt dem til 0 du får to ligninger med 2 ubekendte


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts 2021 af peter lind

fejl i #2. Det skulle være

Σ(y - yi)2 = Σ(a + b1(x1 - x1i) +b2(x2-x2i) )2

Undskyld


Svar #4
12. marts 2021 af katrin1334

TAk for hjælpen, men jeg ved ikke helt, om jeg forstår hvad du mener. Jeg tænkte at jeg skulle lave bevis til a, b1 og b2, så jeg forstår ikke helt, hvor du har den ligning fra. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. marts 2021 af peter lind

Det er simpelthen kvadratet på afstanden fra de enkelte resultater lagt sammen altså yi, x1i, y2i til en vilkårlig punkt  y1, x1 x2. Den skal være så lille som mulig. Det opnår du ved at væge b'erne sådan at det stemmer. Rent praktisk gør du det ved at sætte de partielle afledede med hensyn til b'erne 0, og løse de fremkomne ligninger. Det er det samme du gør med regression af en variabel for eks. lineær regression.

det kan du se nærmere på  https://da.wikipedia.org/wiki/Regressionsanalyse  eller mere udførlig på https://en.wikipedia.org/wiki/Regression_analysis


Skriv et svar til: HJÆLP til en bevis!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.