Fysik

Bremsesvigt

11. marts 2021 af okay4242 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til den her opgave. Har lavet a) og b), men kan bare ikke forstå, hvordan jeg skal lage c).

Pludselig svigter lastbilens bremser, og chaufføren kører derfor ind på et opadgående nødspor som vist på figuren. Ved indkørslen på nødsporet er lastbilens fart 110 km/h. På vej op ad nødsporet er lastbilen påvirket af en gnidningskraft, der har størrelsen 120 kN.

c) Indtegn på bilag 1 pile, der viser størrelse og retning af de kræfter, som virker på lastbilen på vej op ad nødsporet. Hvor langt kører lastbilen op ad nødsporet, inden den holder stille?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2021 af peter lind

Den er påvirket af følgende kræfter

tyngdekraften

reaktion fra underlaget. Da den ikke bevæger sig vinkelret på vejen er denskraftkomposant efter denne retning modvirket af tyngdekraften

gnidningskraften.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. marts 2021 af peter lind


Svar #3
11. marts 2021 af okay4242

#1

Den er påvirket af følgende kræfter

Jeg er klar over, hvilke kræfter der er med i spil (burde nok have sagt det), men det er mere udregningen, jeg har svært ved, "Hvor langt kører lastbilen op ad nødsporet, inden den holder stille?". Ved ikke, hvordan jeg skal regne det ud..


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. marts 2021 af peter lind

Du skal regne kraften i retning efter skråplanen ud og derefter bruge Newtons anden lov.


Skriv et svar til: Bremsesvigt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.