Fysik

Elektricitet - hjælp

14. marts 2021 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Jeg forstår virkelig ikke de 2 opgaver, som jeg har vedhæftet. Håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal løse dem. 

b) Hvad er den mindste værdi, voltmetret viser, når den variable resistor varieres mellem 0 og 2 ohm?

c) Gennem hvilken af de viste resistorer er strømstyrken mindst? Beregn denne strømstyrke. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2021 af MandenMedMangeHatte

b) Voltmeteret viser den mindste værdi over 3 ohms-modstanden, når den variable modstand har den højest mulige resistans.

c) Strømstyrken gennem 4 ohms-modstanden er den mindste.


Svar #2
14. marts 2021 af Planteelsker

Hvordan er du kommet frem til de resultater? 

Jeg forstår det ikke helt. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2021 af Soeffi

#0. 

Vedhæftet fil:2004234.png

Brugbart svar (1)

Svar #4
14. marts 2021 af ringstedLC

b)

 \begin{align*} U &= I\cdot R \\ U_{meter} &= I\cdot R_{\,3\,\Omega} \\ &= \frac{U_{CC}}{R}\cdot R_{\,3\,\Omega}\;,\;R=R_{\,3\,\Omega}+R_{var.} \\ U_{meter,\,min.} &= \frac{U_{CC}}{R_{maks.}}\cdot R_{\,3\,\Omega}\;,\;R_{maks.}=R_{\,3\,\Omega}+R_{var.\,maks.} \\ &= \frac{5.0\,\text{V}}{R_{\,3\,\Omega}+R_{var.\,maks.}}\cdot R_{\,3\,\Omega} \\ U_{meter,\,min.} &= \;?\,\text{V} \end{align*}

c) Da 1 Ω og 5Ω gennemløbes af al strømmen, kan disse udelukkes. Resistorerne i parallel-koblingen er påtrykt den samme spænding.

\begin{align*} U=I\cdot R\Rightarrow I &= \frac{U}{R} \\ I_{min.} &= \frac{U}{R_{maks.}} \\ I_{min.} &= \;?\,\text{A} \end{align*}


Svar #5
14. marts 2021 af Planteelsker

i b, hvad står Ucc for?


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. marts 2021 af ringstedLC

#5: Det er forsyningsspændingen 5 V. Strømmen omskrives til 5 V/R, hvor R = den totale modstand i kredsen.


Svar #7
14. marts 2021 af Planteelsker

Okay mange tak. Men hvordan kan det være at Ucc lige pludselig kommer ind i formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. marts 2021 af ringstedLC

Spændingen Umeter = I · 3 Ω, hvor I = strømmen i seriekoblingen = 5V/R (I isoleres i Ohms lov).


Skriv et svar til: Elektricitet - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.