Fysik

Hjælp til Fysik B modul 4 gasfysik opdrift haster!!!

14. marts 2021 af flottelise - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har noget i min fysikopgave som driller mig en hel del og det er at jeg skal finde ud af hvor højt lageret vil være hvis det altså har samme grundplan som en fodboldbane.

Spørgsmålet lyder følgende: En fodboldbane måler 70 m x100 m. Hvor højt ville lagret være hvis det samme grundplan som en fodboldbane ?

Her er et billede af opgaven

Jeg håber at der vil være nogen som kan hjælpe mig med opgaven.

På fohånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. marts 2021 af ringstedLC

Tjek lige #0 inden du sætter dig til at vente på hjælp.


Svar #2
14. marts 2021 af flottelise

ok


Svar #3
15. marts 2021 af flottelise

Så er der måske nogen som kan hjælpe mig med spørgsmål b) som handler om beregne gassens stofmængde.

På forhånd tak 


Svar #4
15. marts 2021 af flottelise

Please  vær sød at hjølp mig !!!

På forhånd tak


Svar #5
15. marts 2021 af flottelise

Her er den vedfætet fil 


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. marts 2021 af ringstedLC

a) Lageret ville have form som rektangulær kasse med rumfanget:

\begin{align*} R &= l\cdot b\cdot h\Rightarrow h=\frac{R}{l\cdot b} \end{align*}

c) 

\begin{align*} m_{n.-gas} &= mol_{n.-gas}\cdot 17.1\,\left ( \frac{g}{mol} \right )=\;?\,\text{g} \end{align*}

såvidt jeg ved ...

d)

\begin{align*} \rho &= \frac{m}{R}\qquad\text{Husk:\;SI-enheder\,for\,\textit{m}\,og\,\textit{R}} \end{align*}


Svar #7
16. marts 2021 af flottelise

Tusind tak for hjælpen søde


Svar #8
16. marts 2021 af flottelise

Er der nogen som måske kunne hjælpe mig med opgave b

På forhånd tak


Svar #9
17. marts 2021 af flottelise

Jeg får det her resultatat når jeg omregner de 1,5*10^6 m^3 om til liter = 1500 liter samt 10 MPa =106,6 atm.n = 106.6 atm * 1500 liter / 8.31 J/mol*k * 282 K n= 70,20 mol

Jeg ved ikke om det er rigtigt eller ej så det vil være rart hvis nogen kunne give mig et fingerpeg i den rette retning.

På forhånad tak


Brugbart svar (1)

Svar #10
17. marts 2021 af ringstedLC

#9: Når du bruger idealgasligningen, skal du bruge SI-enheder:

\begin{align*} n &= \frac{P\cdot V}{R\cdot T}\Rightarrow \text{mol}= \frac{\text{Pa}\cdot \text{m}^3} {\frac{\text{J}}{\text{mol}\,\cdot \,\text{K}}\cdot \text{K}} \end{align*}

Iøvrigt:

\begin{align*} 1.5\cdot 10^6\,(m^3) &= 1.5\cdot 10^6\cdot 10^3\,(L) \end{align*}


Svar #11
17. marts 2021 af flottelise

Ok tusind tak for hjælpen

Svar #12
19. marts 2021 af flottelise

Jeg noget andet som driller mig en hel del og det er hvor jeg skal beregne trykket på Cameronsundervandsbåd i denne dybde.

Her er et billede af opgaven 

Jeg håber at der er nogen som vil hjælpe mig med denne opgave 

på forhånd tak


Svar #13
19. marts 2021 af flottelise

PLEASE HJÆLP!!!!!


Brugbart svar (1)

Svar #14
20. marts 2021 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #15
20. marts 2021 af ringstedLC

a)

\begin{align*} p &= \rho_{vand}\cdot h\cdot g+p_{0} \\ &= 1012.5\cdot h\cdot 9.82+101.3\;\left (\frac{kg\cdot m\cdot m}{m^3\cdot s^2}+Pa=Pa \;,\;\frac{kg}{m\cdot s^2}=Pa\right )=\;?\,\text{Pa} \end{align*}

b)

\begin{align*} F_t &= m\cdot g \\ &= \left ( m_{ubd.}+m_{ball.} \right )\cdot 9.82\;\left (\frac{kg\cdot m}{s^2}=N\right )=\;?\,\text{N} \end{align*}

c)

\begin{align*} F_O &= \rho_{vand}\cdot V_{ubd.}\cdot g \\ &= 1012.5\cdot V\cdot 9.82\;\left (\frac{kg\cdot m^3\cdot m}{m^3\cdot s^2}=N\right )=\;?\,\text{N} \end{align*}

d)

\begin{align*} F_{res} &= F_t-F_O=\;?\,\text{N} \\ \overrightarrow{F}_{res} &= \overrightarrow{F}_t-\overrightarrow{F_O} \\ &= \binom{0}{-F_t}-\binom{0}{F_O}=\binom{0}{?} \end{align*}

e)

\begin{align*} \overrightarrow{F}_{res} &= \binom{0}{-\bigl(m_{ubd.}\cdot 9.82\bigr)}-\binom{0}{F_O}=\binom{0}{?}\end{align*}


Svar #16
20. marts 2021 af flottelise

tusind tak


Skriv et svar til: Hjælp til Fysik B modul 4 gasfysik opdrift haster!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.