Fysik
Atwoods faldmaskine - energivarelse?
Hej derude
Kan nogen se mit svar efter?
Jeg har lavet et forsøg med Atwoods faldmaskine og der skal nu skrives en rapport. I forsøget har vi to lod hvor det ene vejer mere end det andet. Loddene er spændt fast med et stykke fiskesnøre og denne snøre er da lagt over en trisse.
Jeg vil sparer jer for data, men jeg kan fortælle jer at den mekaniske energi er aftagende.
Jeg har sagt at grundet den er mekaniske energi er aftagende er pga. der afsætte noget energi ved gnidningskraften mellem fiskesnøren og trissen.
Derudover har trissen også en akse, som er metal, hvor trissen i sig selv bare er plastisk. Mellem disse vil der vel også være en gnidningskraft. Her vil man da kunne - hvis man havde data - bestemme gnidningskraften mellem metal og plastik ved:
Jeg kommer også til at tænke på luftmodstanden påvirker vel loddene i modsat bevægelsesretningen. dvs. at for det lille lod der trækkes opad pga. det store lod trækkes nedad, så vil der vil være en luftmodstand på hvert lod i deres respektive modsatte bevægelsesretninger. Spørgsmålet er vel om denne ikke er størst på det tungeste lod? Dette må vel også være en faktor for at den mekaniske energi ikke er bevaret.
Hvad synes i om disse svar? mangler jeg noget? har jeg formuleret mig forkert?
Tak på forhånd.
Svar #1
18. marts 2021 af Eksperimentalfysikeren
Du udtrykker dig ret rodet, men det ser ud til, at du har fat i det rigtige.
Enkelte kommentarer:
* Trissen har en aksel, som den drejer om. Den har også en akse. En aksel er en stang, som noget kan dreje om, mens en akse er en linie.
* Luftmodstanden er ikke afhængig af massen af loddet, men af dets rumfang og form.
Skriv et svar til: Atwoods faldmaskine - energivarelse?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.