Fysik

Downforce - Racerfysik

15. marts 2021 af Arbejdshesten - Niveau: B-niveau
Underkroppen på en Formel-1 spiler en essentiel
rolle, i at få dannet downforce. Jeg kender godt formlen til
at beregne downforce på en spoiler, men lige netop højtryk/lavtryk kan jeg ikke se, hvordan jeg skal få
en Newton værdi ud fra det.
Har hørt om Bernoullis ligning, men hvordan kan det hjælpe mig
med at beregne downforce i Newton? Jeg har vedhæftet et billede, så i forstår, hvad jeg mener med,
at lavtryk og højtryk får dannet downforce i Newton.

Svar #1
15. marts 2021 af Arbejdshesten

Stadig ingen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2021 af ringstedLC

I teksten over billedet står der formentlig noget om hvordan en flyvinge fungerer. Her dannes "upforce", altså opdrift ved at få mere fart på luften over vingen end under vingen.

For at skabe bedre vejkontakt for en racerbil bygges de, så bilen nærmest suges ned i banen, når farten øges.

\begin{align*} P=\frac{F}{A}\Rightarrow F &= P\cdot A \\ \left.\begin{matrix} F_{ov.}=P_{ov.}\cdot A\\ F_{un.}=P_{un.}\cdot A \end{matrix}\right\} \Rightarrow F_{Over} &>F_{Under} \end{align*}

Luftmassen over raceren trykker altså mere på bilens overflade end luftmassen under. Det samme gør sig gældende for en spoiler, da der ønskes den samme effekt, nemlig såkaldt downforce ("neddrift").

Den næsthurtigste klasse i dragrace, "Funny cars" bruger samme princip som formelracerne for at få de ca. 10.000 HK til at få fat i banen. Der er masser af dragrace på YouTube, også mange, hvor bilerne bogstaveligt letter pga. manglende downforce.


Svar #3
16. marts 2021 af Arbejdshesten

Korrekt, men hvad står F, P og A for og hvad finder de? Er p: rho og A: Areal? Er nemlig ikke ekspert i fysik

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. marts 2021 af ringstedLC

F: Kraft, P: Tryk og A: Areal


Skriv et svar til: Downforce - Racerfysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.