Matematik

Konfidensinterval

23. marts 2021 af Sofia2021 - Niveau: B-niveau

Kære alle. Jeg skal beregne konfidensintervallet for et politisk parti (opgave b) men jeg kan ikke få mine svar til at stemme overens med facit som siger: (7,6% ; 11,2%)

Jeg vedhæfter billede af meningsmålingen. 

Opgave 7
Nedenfor ses en Voxmeter-meningsmåling foretaget d.19 maj 2018 - sammenlignet med folketingsvalget d.18 juni 2015 (valget i højre søjle). Ved valget stemte 3.518.987, mens meningsmålingen omfatter 1031 personer. 
a) Jeg skal finde ud af, hvor mange personer der vil stemme på enhedslisten (Ø)
Jeg kan via meningsmålingen aflæse at ca. 97 personer vil stemme på enhedslisten (Ø). 

b) Jeg skal beregne 95% af konfidensintervallet for liste Ø og afgøre om meningsmålingen viser en signifikant fremgang for liste Ø i forhold til valget i 2015. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2021 af AMelev

\widehat{p}=9.4%
Når du sætter det ind i formlen FS side 29 (168), skulle du gerne få konfidensintervallet til [7.6,11.2]

Læg lige dine beregninger op, hvis du stadig ikke kan få det til at passe.


Svar #2
23. marts 2021 af Sofia2021

Jeg fik også p^ til 9.4% men n-spire vil ikke lade mig regne det ud, hvilket fik mig til at tvivle på om jeg gør noget forkert. Jeg vedhæfter et billede af mit n-spire vindue og det svar som n-spire giver mig, når jeg forsøger at regne det ud:)


Svar #3
23. marts 2021 af Sofia2021

.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2021 af AMelev

Punkt 1: Du har fået \widehat{p} opgivet - den skal du ikke beregne.
Punkt 2: Du indsætter ikke \widehat{p} = 9.4%, men 9.4 = 940%, og du kan ikke fortænke Nspire i ikke at vil godkende en stemmeprocent i den størrrelsesorden.

Du kan desuden være rar ved dig selv ved at definere n og p og så bare skrive formlen.

Vedhæftet fil:Udklip-1.JPG

Svar #5
23. marts 2021 af Sofia2021

Tusinde tak, det har virkelig været en stor hjælp!:) nu giver det endelig mening. 


Skriv et svar til: Konfidensinterval

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.