Matematik

Hjælp til at finde koordinater ud fra punkt og længde.

07. april 2021 af Yaxion - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave der lyder sådan her:

Figuren viser den rette linje med ligning y = 6 og to punkter og på linjen.

Desuden er punktet P(10,9) givet. De to punkter og ligger begge med afstanden 5 fra punktet P. Bestem koordinatsættet til hvert af punkterne og B.

Skal jeg bare trække/lægge 5 til/fra P's x-koordinat og sætte 6 som y-koordinatet? Lyder bare lidt for nemt til at være sandt...

Vedhæftet fil: Figur.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2021 af peter lind

Du har ret i at den er så simpel


Svar #2
07. april 2021 af Yaxion

Super! Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. april 2021 af AMelev

Ikke helt så simpelt, men næsten. Hvis du tegner en lodret linje fra P til linjen y = 6, får du en retvinklet trekant med hypotenuse 5 og lodret katete 3. Så kan du beregne længden af den vandrette katete vha. Pythagoras. Det er det tal, du skal lægge til hhv. trække fra Ps 1.koordinat.


Svar #4
07. april 2021 af Yaxion

#3

Ikke helt så simpelt, men næsten. Hvis du tegner en lodret linje fra P til linjen y = 6, får du en retvinklet trekant med hypotenuse 5 og lodret katete 3. Så kan du beregne længden af den vandrette katete vha. Pythagoras. Det er det tal, du skal lægge til hhv. trække fra Ps 1.koordinat.

Her kommer måske et dumt spørgsmål, men jeg har helt glemt hvordan pythagoras fungere ^^'

Kan man omskrive den til at finde den vandrette katete istedet for hypotenusen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. april 2021 af AMelev

KateteVandret2 + KateteLodret2 = Hypotenuse2
Indsæt de kendte værdier og løs ligningen mht. den ukendte KateteVandret (kald den evt. x)


Skriv et svar til: Hjælp til at finde koordinater ud fra punkt og længde.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.