Samfundsfag

diskussion ekspansiv finanspolitik/global handel

10. april 2021 af Samfundsfagsfidusen - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har en opgave om corona hvor jeg skal diskutere to forskellige bilag det ene bilag handler om at venstre vil  sende penge ud til samfundet altså borgerne så produktionen kan stige og arbejdsløsheden falde, hvorimod det andet bilag handler om at økonomiprofesseren frygter at sende penge ud til samfundet altså borgerne da de måske bliver brugt på udenlandske varer. 

vi har jo idag meget global handel men med ekspansiv finanspoltik vil økonomien jo også stige. 

hvad vil i synes er mest rigtigt her? jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal argumentere.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. april 2021 af ringstedLC

Det er ikke så interessant, hvad du eller vi, mener, der er "mest rigtigt". Det vigtige er argumenterne i de to bilag:

Venstres forslag: Giv støtte til produktionen i (formentlig) Danmark ved at give den danske forbruger flere penge til forbrug.

Professorens modargument: Penge til forbrug betyder overvejende en produktionsvækst i udlandet på grund af øget eksport til Danmark.

Tænk dig en debat mellem professoren og en Venstrepolitiker om forslaget og forestil dig hvilke argumenter og udsagn, der ville blive fremført for at fremme de to tankegange.

I et eventuelt sammendrag kunne du skrive om din egen holdning til forslaget, - altså skal vi lade erhvervslivet sejle videre i deres egen sø under coronaen fordi der er rigelig import af fremmede varer eller skal vi understøtte det yderligere af hensyn til arbejdsløsheden.


Svar #2
11. april 2021 af Samfundsfagsfidusen

tusind tak for hjælpen 


Skriv et svar til: diskussion ekspansiv finanspolitik/global handel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.