Fysik

Hjælp! Rydbergformlen og hydrogenlampe.

10. april 2021 af louisesørensen2 - Niveau: B-niveau

Hej alle,

Jeg er blevet stillet spørgsmålet:

Hvorfor kan vi regne med, at bølgelængderne beregnet ud fra Rydbergformlen er de samme bølgelængder, som udsendes fra Hydrogenlampen?

Har det her ikke noget at gøre med at Rydbergformlen er udledt af Balmerformlen, hvis eneste forskel er at Rydbergformlen energispringet fra en vilkårlig skal til en anden?

Eller har det noget at gøre med at man ud fra

h*f=E_n-E_m

h*\frac{c}{\lambda}=E_n-E_m

\lambda_{n\rightarrow m}=\frac{h*c}{E_n-E_m}

kan bestemme bølgelængden, af det pågældende elektronspring?

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2021 af peter lind

Energiforskellen mellem de forskellige tilstande må jo ske ved at energien forsvinder til noget andet og dette andet er elektromagnetiske bølger


Svar #2
10. april 2021 af louisesørensen2

Kan du uddybe en smule mere, peter lind? med det så mener jeg, at jeg ikke kan se sammenhængen endnu.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2021 af peter lind

Der sker jo en energiovergang ogda energien er bevaret må al energien omdannes til elektrisk stråling


Svar #4
10. april 2021 af louisesørensen2

Vil det kunne opskrives matematisk?


Svar #5
10. april 2021 af louisesørensen2

Peter lind, kan du fortælle mig, hvorfor der ikke findes en "rydbergformel" for andre grundstoffer?


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april 2021 af peter lind

#4 Ja og det er gjort. Hvilken formel savner du ?

#5 rydbergformlen gælder også for andre stoffer, hvis der kun er en elektron. Se https://da.wikipedia.org/wiki/Rydbergs_formel   For flere el ektoner påvirker de  enkelte elektroner også hinanden. Så bliver der et mangelegeme system og det er meget vanskeligt a løse og umuligt i kvantemekanikken


Svar #7
10. april 2021 af louisesørensen2

Mange tak for svarene, peter lind. Det var en kanon hjælp!


Skriv et svar til: Hjælp! Rydbergformlen og hydrogenlampe.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.