Matematik

Bestem prisændringen

15. april 2021 af yellingdog69 - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette? Spørgsmålene er vedhæft


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2021 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. april 2021 af AMelev

d) Du skal bestemme den x-værdi, hvor G(x) har maksimum.
G(x) er et 2.gradspolynomium med a < 0, så grafen er en parabel med grenene nedad.  G har altså max i toppunktet, så bestem 1.koordinaten til toppunktet.

e) Her skal du bestemme den x-værdi, hvor S(x) har maksimum.
Bestem S'(x) og løs ligningen S(x) = 0.
Tegn grafen for S, og se i hvilket punkt (endepunkter eller nulpunkter for S'), S er størst. 

Alternativ. Da definitionsmængden for S er begrænset til -4 ≤ x ≤ 30, kan du også klare det udelukkende med grafværktøjet, hvis du sørger for, at hele definitionsområdet er inden for grafvinduet.
Så kan du med grafværktøjet bestemme maksimum for S. Hvordan du konkret gør, afhænger af, hvilket CAS-værktøj du bruger.


Svar #3
15. april 2021 af yellingdog69

Jeg bruger TI-Nspire 

#2

d) Du skal bestemme den x-værdi, hvor G(x) har maksimum.
G(x) er et 2.gradspolynomium med a < 0, så grafen er en parabel med grenene nedad.  G har altså max i toppunktet, så bestem 1.koordinaten til toppunktet.

e) Her skal du bestemme den x-værdi, hvor S(x) har maksimum.
Bestem S'(x) og løs ligningen S(x) = 0.
Tegn grafen for S, og se i hvilket punkt (endepunkter eller nulpunkter for S'), S er størst. 

Alternativ. Da definitionsmængden for S er begrænset til -4 ≤ x ≤ 30, kan du også klare det udelukkende med grafværktøjet, hvis du sørger for, at hele definitionsområdet er inden for grafvinduet.
Så kan du med grafværktøjet bestemme maksimum for S. Hvordan du konkret gør, afhænger af, hvilket CAS-værktøj du bruger.

Jeg bruger TI-Nspire


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2021 af AMelev

OK! Ved du, hvordan du bestemmer max/min med grafværktøjet?

Vedhæftet fil:Udklip-2.jpg

Skriv et svar til: Bestem prisændringen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.