Samfundsfag

Amerikanere født i USA hedder..?

22. april 2021 af hekselnd - Niveau: C-niveau

Hej, det er nok et vildt dumt spørgsmål, men aner det simpelthen ikke. Jeg skriver en opgave om immigranter i USA, og skal mange gange snakke om 'amerikanere født i USA' som modsætning til immigranterne. Men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal kalde dem. Hvis jeg siger indfødte må det jo være indianere, og det er ikke det jeg mener.

Skal jeg bare kalde dem amerikanere, eller hvad med etniske amerikanere?.. Jeg er simpelthen på bar bund, tak for hjælpen på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2021 af Justitia

Amerikanske statsborgere? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2021 af Justitia

Husk at man ikke automatisk er amerikansk statsborger bare fordi, at man er født i USA. Der er nogle kriterier, som skal være opfyldt for at få statsborgerskab.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2021 af Moderatoren

#2 

Er det ikke netop i USA, at man automatisk bliver statsborger, hvis man er født i landet? Syntes jeg har hørt historier om forældre, som har rejst til USA lige op til en fødsel, så barnet kan blive født der og kunne bo – og de kan så også blive der.

Eller har jeg fået noget galt i halsen?


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. april 2021 af LazyJones

Amerikanske statsborgere.

Jævnfør det 14. forfatningtillæg:

All persons born or naturalized in the United States and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside.

Der er få undtagelser hertil, så som udenlandske diplomater, der føder et barn mens de er udstationeret i USA.


Brugbart svar (2)

Svar #5
23. april 2021 af Justitia

Nej, man er ikke automatisk statsborger, der er undtagelser hertil.

Ligesom du ikke automatisk bliver straffet, selvom du har opfyldt alle strafbarhedsbetingelserne i en given bestemme i straffeloven. Der er både objektive straffrihedsgrunde og subjektive straffrihedsgrunde. 

I forhold til trådstarters indlæg så skal kriteriet om, at X ikke er efterkommer af en diplomat være opfyldt. Af den grund kan jeg ikke skrive: "Jo jo du bliver automatisk tildelt amerikansk statsborgerskab, fordi du er født i USA". Fordi det passer ikke.

Man kan ikke alene se på en hovedregel, og tænke hvis den er opfyldt, så må subsumption være, hvad der følger heraf. Man må selvfølgelig også se på alle undtagelserne. 


Skriv et svar til: Amerikanere født i USA hedder..?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.