Matematik
Skihopper
Hej venner. Er en smule desperat efter hjælp til den her opgave (vedhæftet) Har selv søgt lidt rundt på SP, men jeg kan ikke finde noget, hvor de faktisk giver en protentiel løsning og guide. Nogen søde sjæle, som har lyst til at forklare mig denne opgave eller i hvert fald give et forsøg på det?
Svar #1
12. maj 2021 af PeterValberg
Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det nemmere at hjælpe

Svar #3
12. maj 2021 af Amaljie
Mange tak, Peter.
Jeg har fået oplyst en del af informationerne, vil du anbefale at jeg bare putter dem ind på tegningen og forsøger mig på den måde?
- Amaljie
Svar #6
12. maj 2021 af Amaljie
Hej.
Jeg har set det indlæg, men synes ikke at de kommer frem til et svar og tænkte det var mest brugbart, hvis jeg selv kunne have lov til at have en samtale og få opgaven forklaret. Men mange tak!
Svar #7
12. maj 2021 af Soeffi
#6. Hvad er det ved nedenstående tegning (fra #2), som du ikke forstår?

Svar #8
13. maj 2021 af Amaljie
Hej Soeffi.
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruge den til den opgave, som jeg har brug for hjælp til.
Svar #9
13. maj 2021 af Soeffi
#8. Man kender størrelsen af tyngdekraften: |Ft| = 694,03 N.
Man skal finde størrelsen af normalkraften: |FN|. Den er lig med størrelsen af tyngdekraftens komposant vinkelret på underlaget. Denne er i følge tegningen i #7 lig med |Ft|·cos(u) = (694,03 N)·cos(32°) = 588,57 N.
Til sidst mangler man |FgI. På tegningen øverst ses, at Fg er parallel med underlaget (på nederste tegning svarer dette til Ff). Af den nederste tegning ses, at vektorerne udligner hinanden, hvis |Fg| = |Ft|·sin(u) = (694,03 N)·sin(32°) = 367,78 N.
Skriv et svar til: Skihopper
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.