Fysik

Afstandskvadratloven og I(x)=k*x^-2

19. maj 2021 af opqrstu - Niveau: B-niveau

Hejsa, jeg sidder med en rapport om afstandskvadratloven, hvor jeg skal eftervise afstandskvadratloven. Mit problem er at jeg er blevet givet afstandskvardartloven og så er jeg blevet givet en funktion som hedder I(x)=k*1/x^2=k*x^-2. Det jeg i min rapport skal eftervise er at hældningen er -2. Jeg forstår ikke lige umiddelbart hvad I(x)=k*1/x^2=k*x^-2 har med afstandskvadratloven at gøre eller hvordan men kommer fra det ene til det andet. 

Hvis det er til nogen hjælp har jeg ud fra det forsøg jeg har lavet en graf med hældningen -2,17, så på den led jeg er med, forstår bare ikke hvad det har med afstandskvadratloven at gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2021 af Eksperimentalfysikeren

Afstandskvadratloven siger, at intensiteten er omvendtproportional med kvadratet på afstanden.

Hvis a er omvendtproportional med b, er a=k/b hvilket også kan skrives a*b=k. Her er I(x) = a og kvadratet på x er b. Kvadratet på x skrives også som x2.

Hvis du erstatter a og b med henholdsvis i(x) og x2, så har du I(x) = k/x2.

1/x2 kan også skrives som x-2: I(x) = k*x-2.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2021 af peter lind

Afstandskvadratloven siger jo netop at intensiteten falder som I = I0*x-2

Når hældningen er -2 er det funktionen ln(I) = L(I0) -2*ln(x) og ikke I0*x-2
 Du skal ikke regne med at du får en hælding på præsis -2. Der er måleusikkerhed og muligvis også statistisk usikkerhed


Skriv et svar til: Afstandskvadratloven og I(x)=k*x^-2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.